Briller og kontaktlinser: Fejl og klager

Sidst opdateret:

Når du køber briller eller kontaktlinser, er købet dækket af købelovens regler om forbrugerkøb. Er fejlen dækket af købeloven, har du krav på at få den rettet.

Købeloven giver dig en række rettigheder, når du køber briller og kontaktlinser. Du har fx altid to års reklamationsret på fejl, hvis fejlen eller årsagen til fejlen var til stede på det tidspunkt, hvor du fik brillerne eller kontaktlinserne leveret. Også selvom fejlen først viser sig senere. Det kan fx være, at farven skaller af brillestellet, når brillerne er halvandet år gamle.

Viser der sig en fejl, der er omfattet af købelovens regler, har du krav på at få fejlen rettet. Det kan enten ske ved, at optikeren reparerer fejlen uden beregning eller ombytter brillerne eller kontaktlinserne til nogle nye. Får du ikke løst problemet inden for en rimelig tid, har du krav på at få pengene tilbage.

Er du blevet lovet en garanti, vil garantien ikke erstatte reklamationsretten, men løbe samtidig med reklamationsretten.

Typiske fejl ved briller og kontaktlinser

Det er ikke alle problemer med briller og kontaktlinser, der giver dig rettigheder efter købeloven. Her kan du se eksempler på fejl, som andre har klaget over, og vurdere din egen sag. 

+ Betyder, at fejlen normalt vil blive anset for at være en mangel (en materiale- eller fabrikationsfejl), og du kan måske få ret i klagen.

-  Betyder, at fejlen som regel skyldes brug eller andet, som ikke er dækket af købeloven, og så får du normalt ikke ret i klagen.

Fejl ved brillestellet

+ Brillestellet knækker uden, at det har lidt overlast

+ Farven skaller af

+ Brillestangen falder af, fordi skruen går løs

-  Brillestellet knækker, fordi det har lidt overlast

-  Brillerne klemmer over næsen eller bag ørene

Fejl ved glassene

+ Glassene har en forkert styrke

+ Glassenes antirefleksbehandling krakelerer

+ Glassene falder ud, fordi de ikke passer til stellet

-  Glassene revner, fordi du har fx tabt brillerne eller lignende

-  Du kan ikke vænne dig til briller med flerstyrkeglas (glidende overgang)

Fejl ved kontaktlinser

+ Linserne har forkert styrke

- Du kan ikke vænne dig til at bruge kontaktlinser 

Klager over briller og kontaktlinser

Du har forskellige klagemuligheder, når det drejer sig om briller og kontaktlinser.

Klager over fejl ved briller og kontaktlinser

Viser det viser sig, at glassene i dine briller ikke passer, eller at der er fejl på stellet, kan du klage til Center for Klageløsning. Du kan også klage, hvis du fx har problemer med en abonnements- eller lejeaftale på briller eller kontaktlinser. Før du kan klage til Center for Klageløsning, skal du først forsøge at løse problemet ved at henvende dig til optikeren.

Læs mere om, hvordan du klager til Center for Klageløsning  

Klager over briller købt i udlandet

Får du problemer med briller eller kontaktlinser, der er købt i udlandet - enten i en butik eller over nettet - skal du først prøve at løse problemet ved at kontakte den optiker, du har handlet med. Får du ikke løst problemet, kan Forbruger Europa hjælpe dig, hvis du har handlet med en virksomhed i et andet EU-land.

Har du handlet uden for EU, må du selv forsøge at løse problemet med forhandleren.

Læs mere om, hvordan du klager til Forbruger Europa.

Klager over den faglige behandling

Handler din klage udelukkende om, at du mener, at du er blevet forkert behandlet rent sundhedsfagligt af øjenlægen eller optikeren, kan du klage til Styrelsen for Patientklager. 

Læs mere om, hvordan du klager til Styrelsen for Patientklager.


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter

Kunne du bruge siden?