Sidst opdateret: 09. juli 2013

På ferien kan du møde sælgere, der ved hjælp af aggressive markedsføringsmetoder, fx skrabelod, forsøger at få dig til at skrive under på aftaler med rejseklubber.

På ferien risikerer du at blive mødt af sælgere, der ved hjælp af aggressive markedsføringsmetoder, såsom gratis skrabelod, forsøger at lokke dig til at indgå aftaler, som du ikke helt kan overskue indholdet og konsekvenserne af.

Sælgerne kan for eksempel presse dig til at indgå:

• Såkaldte credits-aftaler, hvor du får mulighed for at købe billige billetter til for eksempel rejser, underholdning og fritidsaktiviteter.
  • Et medlemskab af en rejseklub, hvor du får rabatter på fx rejser og hotelophold. Du betaler et årligt medlemskontingent og binder dig for cirka 10 år. Samtidigt indbetaler du et stort beløb (cash back), der deponeres i en bank.
  • En timeshare-aftale, der giver dig ret til at bruge en bestemt lejlighed i den samme uge hvert år.

Det vigtigste er, at du slår koldt vand i blodet og ikke takker ja eller skriver under på en kontrakt, før du har tænkt dig rigtigt godt om.

Rejseklubber - det risikerer du

• At blive bundet til en aftale, som du ikke helt kan gennemskue indholdet af
  • Ikke at få den ydelse eller det produkt, du blev lovet
  • At tabe penge på aftalen

Sådan undgår du problemer

• Skriv ikke under på aftalen på stedet. Få aftalen på skrift, og tag den med hjem
  • Stil spørgsmål til sælgeren: Hvad drejer aftalen sig om? Hvor meget skal du betale? Hvad får du ud af aftalen?
  • Læs aftalen grundigt igennem, når du kommer hjem. Undersøg, hvilke rettigheder du har, og hvad aftalen indeholder. Skriv ikke under, hvis du ikke kan gennemskue indholdet
  • Undersøg, hvordan du kommer ud af aftalen igen, fx opsigelsesvilkårene
  • Tjek op på det, du bliver lovet i aftalen. Søg efter de hoteller, rejser mm, der indgår i aftalen
  • Undersøg, om du kan få tilbuddene billigere et andet sted
  • Få en 14 dages ubetinget fortrydelsesret skrevet ind i aftalen. På den måde er du på den sikre side, hvis du fortryder købet.
  • Er der tale om en timeshare-aftale, har du en lovpligtig fortrydelsesret ifølge EU’s timeshare-direktiv.
  • Betal ikke for noget, før fortrydelsesretten er udløbet
  • Vær varsom med at afgive dine kreditkort- og kontooplysninger til sælgeren
  • Få skrevet alle sælgerens løfter ned i kontrakten – også de mundtlige

Det siger loven: Rejseklubber og timeshare

• Du har 14 dages fortrydelsesret, når du har underskrevet en aftale om timeshare eller rejseklubmedlemsskab (der defineres som et længerevarende ferieprodukt).
  • Du kan have en længere frist end de 14 dage, hvis sælgeren ikke har informeret dig om din ret til at fortryde.
  • Vær opmærksom på, at aftaler, som har en varighed på ét år eller derunder ikke er omfattet af den særlige beskyttelse, som timesharelovgivningen giver.
  • Har du allerede underskrevet en aftale? Fortvivl ikke. Du har mulighed for at komme ud af aftalen, hvis sælgeren ikke har givet dig korrekte oplysninger om aftalen og dine rettigheder. Kontakt Forbruger Europa netværket for gode råd om, hvad du kan gøre.

Læs mere om rejseklubber på forbrugereuropa.dk

Artikel - 12. juli 2012