Skip navigation

Indkvartering (fx hotel, hytte, camping og hostel)

Sidst opdateret:

Få altid en skriftlig aftale med udlejer eller bureau, når du fx bestiller hotel, hytte, camping og hostel til rejsen. Og læs ordrebekræftelsen grundigt igennem.

Hotel, ferielejlighed, hytte, vandrerhjem, hostel, bed and breakfast, camping, kro. Mulighederne for indkvartering er mange.

Inden du bestiller, må du mere præcist undersøge, hvad du bestiller:

  • Faciliteter. Er der eget bad, køkken, restaurant på stedet, swimmingpool, balkon? 
  • Service. Er rengøring og håndklædeskift med i prisen? Er der krav om hyttens eller sommerhusets tilstand ved aflevering?
  • Måltider. Er der måltider inkluderet – og hvilken type?
  • Beliggenhed. Hvor langt er der til strand, skilift, natteliv, muligheder for indkøb?
  • Støj eller andre gener. Er der diskotek i nabolokalet, eller er hotellet egentligt et ungdomshotel med fest hver nat?
  • Antal beboere. Er der begrænsning i anvendelse, eller i antallet af beboere?
  • Ankomst og afgang. Hvornår kan du tjekke ind, og hvornår skal du være ude af værelset, hytten eller lejligheden? Skal nøglen hentes eller afleveres på bestemte tidspunkter?

Hvis du har særlige krav eller forventninger til indkvarteringen, er det vigtigt at tjekke det. Det kan fx være, at adgangsforholdene skal være egnet til en dårligt gående person. Eller der skal være mulighed for ekstra opredning på værelset eller legemuligheder for børn.

Har du behov for egentlig handicap-indretning, må du præcisere dine behov.

På de forskellige bureauers hjemmesider og kataloger kan du se vilkårene for indkvartering og lejemål, priser, afbestilling, forsikringer og lignende. Det er vigtigt, at du printer aftalen ud.

Hvis du modtager en ordrebekræftelse fra hotel, bureau eller udlejer, skal den straks læses grundigt igennem, så du er sikker på, at aftalen er korrekt beskrevet.

Klager over indkvartering

Hvis du er utilfreds med indlogeringen, skal du straks klage til den, du har indgået aftalen med. Virksomheden har ret til at prøve at rette op på manglerne, så ulempen bliver så lille for dig som muligt.

Mener du, at du har krav på økonomisk kompensation, må du gå videre med din klage. Hvis indlogeringen er bestilt som en del af en pakkerejse, kan du klage til Pakkerejse-Ankenævnet.

Hvis indlogeringen er bestilt som selvstændig ydelse, afhænger din klagemulighed af omstændighederne.

Nogle gange kan Pakkerejse-Ankenævnet behandle klager over indkvartering, selvom det er bestilt som en selvstændig ydelse.

Her kan du klage:

Feriehuse i Danmark

Se Ankenævnet for Feriehusudlejning

Hoteller, kroer mv. i Danmark

Se Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme

Indkvartering i andre EU-lande

Se Forbruger Europas hjemmeside


nyhedsbrevFå ny viden om forbrugerområdet
- tilmeld dig vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter

Kunne du bruge siden?