Skip navigation

Klager over flyrejsen

Sidst opdateret:

Gik flyrejsen ikke efter planen? Var flyet fx forsinket eller aflyst, eller blev din bagage forsinket eller ødelagt? Så læs om dine klagemuligheder her.

Som flypassager i EU er du sikret grundlæggende rettigheder, hvis flyet er forsinket eller aflyst, eller hvis du bliver afvist ved boarding.

Det kan være et måltid, mens du venter, eller tilbuddet om en alternativ rejse, hvis forsinkelsen bliver for omfattende. Du kan også have ret til økonomisk kompensation.

Du skal først og fremmest klage til flyselskabet, som du har købt din billet af. Klag skriftligt, fx per mail. Vær opmærksom på, at flyselskabet ikke kan kræve, at du sender dit boardingkort med, hvis du søger kompensation for forsinket eller aflyst fly.

Du skal klage inden for rimelig tid efter rejsen og gerne skriftligt. Du skal selv bevise, at du har klaget inden for rimelig tid. Det er også vigtigt, at du følger op på din klage, hvis tiden trækker ud.

Husk at gemme en kopi af din klage, så du senere kan dokumentere, at du har klaget.

Kan du og flyselskabet eller rejsebureauet ikke blive enige om en løsning, kan du gå videre til en klageinstans.

Klager - hvis flybilletten er bestilt via en bookingside på nettet

Hvis dit fly bliver aflyst, så klag til flyselskabet – også selvom du har købt flybilletten via en bookingside. Flyselskabet skal tilbagebetale den fulde billetpris.

Hvor kan du gå hen med din klage over flyrejsen?

  • Trafikstyrelsen: Mener du ikke, at flyselskabet har levet op til sine forpligtelser under flyrejsen, kan du klage til Trafikstyrelsen. Trafikstyrelsen kan også afgøre, om du har ret til kompensation. Det er gratis at klage til Trafikstyrelsen.

På flypassager.dk, som Trafikstyrelsen står bag, kan du læse mere om, hvem du kan klage til

  • Nævnenes Hus: Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet kan behandle klager over en flyrejse, når du har handlet med et firma, der er registreret i Danmark. Mæglingsteamet for Forbrugerklager søger at finde en mindelig løsning mellem dig og virksomheden. Lykkes det ikke, kan sagen gå videre til Forbrugerklagenævnet, der vil tage stilling til, om der er grund til, at du skal have erstatning.

    Hvis du mener, du har krav på at få erstattet hotelophold eller andet, du har forudbestilt på destinationen og ikke nåede frem til i tide, så skal du også klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager.

    Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet behandler typisk klager over mistet og forsinket bagage, flyforsinkelser og problemer med rejsedokumenter.

    Du bliver opkrævet et klagegebyr for behandling af sager hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Hvis Mæglingsteamet for Forbrugerklager ikke kan hjælpe, og sagen går til Forbrugerklagenævnet, får du klagegebyret tilbage, hvis du får medhold i din klage.

Læs mere om Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet

  • Forbruger Europa: Forbruger Europa er et europæisk netværk, der kan hjælpe dig med at klage over virksomheder i andre EU-lande. Det er gratis at få hjælp hos Forbruger Euro.

Læs mere om Forbruger Europa

  • Pakkerejse-Ankenævnet:Pakkerejse-Ankenævnet behandler klager over køb af pakkerejser hos en dansk rejsearrangør.

Læs mere hos Pakkerejse-Ankenævnet

KUNNE DU BRUGE SIDEN?