Skip navigation

Klager over flyrejsen

Sidst opdateret:

Gik flyrejsen ikke efter planen? Var flyet fx forsinket eller aflyst, eller blev din bagage forsinket eller ødelagt? Så læs om dine klagemuligheder her.

Som flypassager i EU er du sikret grundlæggende rettigheder, hvis flyet er forsinket eller aflyst, eller hvis du bliver afvist ved boarding.

Det kan være et måltid, mens du venter, eller tilbuddet om en alternativ rejse, hvis forsinkelsen bliver for omfattende. Du kan også have ret til økonomisk kompensation.

Du skal først og fremmest klage til flyselskabet eller rejsebureauet, som du har købt din billet af. Klag skriftligt, fx per mail. Vær opmærksom på, at flyselskabet ikke kan kræve, at du sender dit boardingkort med, hvis du søger kompensation for forsinket eller aflyst fly.

Læs mere hos Forbruger Europa

Husk at gemme en kopi af din klage, så du senere kan dokumentere, at du har klaget. 

Kan du og flyselskabet eller rejsebureauet ikke blive enige om en løsning, kan du gå videre med din klage til en klageinstans.

Hvor kan du gå hen med din klage over flyrejsen?

Mener du ikke, at flyselskabet eller rejsebureauet har levet op til sine forpligtelser under flyrejsen, kan du klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der kan afgøre, om du har ret til kompensation. Det er gratis at klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

På flypassager.dk, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen står bag, kan du læse mere om, hvem du kan klage til.

Center for klageløsning og Forbrugerklagenævnet kan behandle klager over en flyrejse, når du har handlet med et firma, der er registreret i Danmark. Center for Klageløsning søger at finde en mindelig løsning mellem forbrugeren og virksomheden. Lykkes det ikke, kan sagen gå videre til Forbrugerklagenævnet, der vil tage stilling til, om der er grund til, at du skal have erstatning.

Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet behandler typisk klager over mistet og forsinket bagage, flyforsinkelser og problemer med rejsedokumenter.

Du bliver opkrævet et klagegebyr for behandling af sager hos Center for Klageløsning. Hvis Center for Klageløsning ikke kan hjælpe, og sagen går til Forbrugerklagenævnet, får du klagegebyret tilbage, hvis du får medhold.

Læs mere om Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet.

Forbruger Europa

Forbruger Europa er et europæisk netværk, der kan hjælpe dig med at klage over virksomheder i andre EU-lande. Det er gratis at få hjælp hos Forbruger Europa.

Læs mere om Forbruger Europa.

Har du købt flybilletten via en bookingportal?

Når du køber flybilletter via en booking-portal eller rejsebureau, skal du være opmærksom på, hvem du reelt indgår aftalen med. Det er den virksomhed, du har indgået aftalen med, du skal klage til, hvis noget går galt.

Sælger en bookingportal ikke rejser i eget navn, skal det tydeligt fremgå, at bookingportalen ikke er ansvarlig for rejsen, men blot formidler aftalen.

Har du selv købt flybilletter gennem en bookingportal eller et rejsebureau, og er du ikke blevet gjort tydeligt opmærksom på, at virksomheden indgik aftalen på vegne af en anden, så kan du klage til rejsebureauet eller portalen.

Du skal klage til rejsebureauet eller bookingportalen inden for rimelig tid efter rejsen. Du kan dog senest klage tre år efter din rejse. Du skal selv bevise, at du har klaget inden for rimelig tid. Det er også vigtigt, at du følger op på din klage, hvis tiden trækker ud.

Bliver du afvist, kan du kontakte Center for Klageløsning hos Nævnenes Hus.

Vil du klage over en pakkerejse? Læs mere her.

Læs mere om dine rettigheder, hvis flyet bliver forsinket eller aflyst.

Kunne du bruge siden?