Skip navigation

Force Majeure – usædvanlige vejrforhold, uro, krig og epidemier

Sidst opdateret:

Force majeure betyder ”større styrke” og tolkes normalt som en hændelse, ingen umiddelbart er herre over. Det vil fx være usædvanlige vejrforhold, krig og epidemier.

Når fx en flyrejse bliver aflyst eller forsinket på grund af en force majeure-situation, fx usædvanlige vejrforhold som en askesky, storm eller snestorm, vil flyselskabet eller rejsebureauet normalt ikke være erstatningsansvarlig over for de rejsende.

Flyselskabet eller rejsebureauet er ikke årsag til krigen, tsunamien eller askeskyen, og det står ikke i dets magt at stoppe den.

Er du ikke kommet af sted, og bliver rejsen helt aflyst, kan du i visse tilfælde have ret til at få dine penge igen, men du har normalt ikke ret til at få erstatning derudover.

Er du ude på rejsen, og bliver hjemturen fx forsinket eller aflyst, skal flyselskabet eller rejsebureauet sørge for mad og eventuelt overnatning til de rejsende, indtil rejsen kan genoptages. Er der udgifter til en anden transportform eller til transport til en anden lufthavn, vil det normalt være en udgift, flyselskabet eller rejsebureauet skal betale.

Strandet på flyrejsen: Begræns dine udgifter

Flyselskabets eller rejsebureauets pligt til ”at drage omsorg” for dig er begrænset, så du skal holde dine ekstraudgifter på et lavt niveau, hvis du ikke vil risikere selv at skulle betale for fx et dyrt hotelophold. Det gælder også, selvom du ikke umiddelbart kan komme i kontakt med flyselskabet eller rejsebureauet og få vejledning om, hvordan du skal forholde dig.

Klag både til flyselskabet og rejsebureauet

Har du købt din flyrejse gennem et rejsebureau, skal du kontakte både flyselskabet og rejsebureauet.

Ikke alt er force majeure

Et flyselskab eller et rejsebureau kan ikke aflyse en flyvning og henvise til ”force majeure” ved en hvilken som helst uventet begivenhed. Der skal være tale om en hændelse, ingen umiddelbart er herre over.

Er der rent faktisk ikke tale om en force majeure-situation, men aflyser flyselskabet eller rejsebureauet en flyvning af andre grunde, gælder der andre regler.

Er flyvningen omfattet af EU-forordningen om flypassagers rettigheder, kan du have ret til både erstatning og kompensation.

Læs mere om dine rettigheder som flypassager

Det gør du - hvis naturen, krig eller uro forsinker eller aflyser din flyrejse

  • Klag til flyselskabet eller rejsebureauet både per telefon og per mail. Du skal have dokumentation for, at du har forsøgt at komme i kontakt med flyselskabet eller rejsebureauet.
  • Hvis du ikke kan få hjælp af flyselskabet eller rejsebureauet til hjemtransporten, så undersøg, om der er alternative hjemrejsemuligheder til en rimelig pris. Hvis det er muligt, få et samtykke fra flyselskabet eller rejsebureauet, hvis du vælger alternativ transport.
  • Gem dine kvitteringer for fx hotel og forplejning. Det er vigtigt, at du efterfølgende kan dokumentere, hvilke udgifter du har haft.
  • Gør ikke dit ophold dyrere end nødvendigt. Du har kun krav på at få erstatning for rimelige ekstra udgifter.
  • Kontakt flyselskabet eller rejsebureauet, når du er hjemme igen, og gør dit erstatningskrav gældende.

Uro, krig og epidemier - kan du få pengene tilbage for din flybillet, hvis du bliver hjemme?

Du skal i første omgang kontakte flyselskabet eller rejsebureauet, som flybilletten er købt hos, hvis du vil have pengene tilbage for din flyrejse.

  • Er flyvningen aflyst som følge af naturforhold, politisk uro, krig eller lignende, og er det ikke muligt for flyselskabet eller rejsebureauet at ombooke dig til en anden afgang, vil udgangspunktet være, at du skal have dine penge for rejsen retur.
  • Er flyvningen ikke aflyst, men ønsker du alligevel at blive hjemme på grund af forholdene på den destination, du skal rejse til, vil flyselskabet muligvis betale pengene tilbage for rejsen, hvis Udenrigsministeriet fraråder unødvendige rejser. Udenrigsministeriets rejsevejledninger kan du se her
  • Vil flyselskabet ikke betale, så kan du undersøge, om dit forsikringsselskab dækker dit tab i den pågældende situation.
  • Er der aftalt en fortrydelsesret, kan du naturligvis fortryde købet. Vær dog opmærksom på, at der ikke er automatisk fortrydelsesret på køb af flybilletter.
  • Du kan eventuelt have yderligere rettigheder efter forordningen om flypassagerers rettigheder. Læs mere på Forbruger Europas hjemmeside

Danskerlisten

Skal du opholde dig i et land i længere tid, eller rejser du i et land med særlige risikoforhold, kan du registrere dig på den såkaldte ”danskerliste”. Så kan Udenrigsministeriet kontakte dig, hvis der opstår problemer i det område, du befinder dig i.

Læs mere om danskerlisten

Klage over køb af flyrejser

Afviser flyselskabet eller rejsebureauet at give dig pengene tilbage, kan Center for Klageløsning behandle sagen, hvis du vil klage.

Gå til Center for Klageløsning.

Har du købt flybilletten hos et flyselskab, der hører hjemme i EU, kan du kontakte Forbruger Europa.

Klage over pakkerejser

Har du købt en pakkerejse, du vil klage over, skal du rette henvendelse til Pakkerejse-Ankenævnet. 

Læs mere hos Pakkerejse-Ankenævnet 

Kunne du bruge siden?