Flystrejke på rejsen - det har du ret til

Sidst opdateret:

Der kan af og til opstå strejker blandt lufthavns- og flypersonalet. Se, hvad du har ret til, hvis dit fly bliver forsinket eller måske helt bliver aflyst.

Når der opstår et problem i forbindelse med din rejse, skal du med det samme kontakte den, du har købt billetten af – det kan være et flyselskab eller et rejsebureau. I kan i fælleskab forsøge at løse problemet.

Ved flystrejke har du som udgangspunkt ret til at komme afsted med en anden eller senere flyafgang – evt. med et andet flyselskab, eller en anden transportform. Er det ikke muligt, har du ret til at få pengene tilbage for flybilletten.

Er flyafgangen kun forsinket, har du ikke automatisk ret til at få pengene for billetten helt eller delvist tilbage alene som følge af forsinkelsen. Om du kan få pengene tilbage afhænger blandt andet af, om forsinkelsen er væsentlig.

Er flyforsinkelsen væsentlig?

Det er ikke enhver forsinkelse, der giver dig ret til at få pengene for en flybillet helt eller delvist tilbage. Det beror altid på en helt konkret vurdering af den enkelte forsinkelse.

Fx afhænger det af:

  • Længden på rejsen – en uge eller færre dage
  • Rejsetiden – skal du flyve en time eller 12 timer
  • Længden på forsinkelsen – kort: 2 timer eller lang

Generelt kan man sige, at jo kortere rejse og jo kortere tid du skal være væk, jo kortere forsinkelse skal der til, før du har ret til at få nogle eller alle pengene for rejsen tilbage.

Læs mere om flyforsinkelser

Strejke: Flyet bliver aflyst

Bliver dit fly helt aflyst som følge af strejken, har du ret til enten at blive ombooket til en anden afgang, en anden transportform eller få pengene for billetten tilbage - afhængig af omstændighederne. Du skal kontakte den, du har købt billetten af, fx flyselskabet eller rejsebureauet.

Læs mere om flyaflysninger

Regler: Erstatning ved flystrejke

Du kan efter omstændighederne have ret til at få erstatning for rimelige og nødvendige omkostninger, du har haft som følge af forsinkelsen. Det kan fx være overnatning på hotel eller lignende.

Indgår du fx en aftale om leje af et hotelværelse, mens du venter på din afrejse, skal du kontakte den, du har købt billetten af, fx flyselskabet. Det gælder både inden og efter, du har indgået aftalen. På den måde sikrer du dig bedst muligt i forhold til, hvis du senere ønsker erstatning.

Har du booket et hotel på destinationen, kan du have krav på erstatning for de dage, flystrejken har forsinket din ankomst.

Hvis du ikke kan komme hjem fra rejsen på grund af strejken

Er du ude på rejsen, og bliver hjemturen forsinket eller aflyst på grund af flystrejke, skal flyselskabet sørge for mad og overnatning til de rejsende, indtil rejsen kan genoptages. Det kan fx være mad og overnatning. Er der udgifter til en anden transportform eller til transport til en anden lufthavn, vil det normalt være en udgift, flyselskabet eller rejsebureauet skal betale.

GRAFIK: Flystrejke - udrejse

Se grafik over dine rettigheder hvis din flyafgang er aflyst eller forsinket som følge af flystrejke på udrejsen. Den kan frit gengives uredigeret og med angivelse af kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. (Klik på grafik for forstørret version)

Udrejse

GRAFIK: Flystrejke - hjemrejse

Se grafik over dine rettigheder hvis din flyafgang er aflyst eller forsinket som følge af flystrejke på hjemrejsen. Den kan frit gengives uredigeret og med angivelse af kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. (Klik på grafik for forstørret version)

Udrejse

Klager over pakkerejser

Pakkerejse-Ankenævnet behandler klager over pakkerejser - læs mere her.

Flypassagerers rettigheder

Du kan endvidere i nogle situationer have en række rettigheder efter EU-forordningen om flypassagerers rettigheder.

Læs mere på flypassager.dk, som Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen står bag, og hos Forbruger Europa her.

Kunne du bruge siden?