Skip navigation

Flyselskabet går konkurs eller lukker

Sidst opdateret:

Der kan være forskel på dine rettigheder, afhængigt af om du allerede er rejst, når flyselskabet går konkurs, eller om du endnu ikke er kommet af sted.

Det har også betydning, om der er tale om en pakkerejse, et sammensat rejsearrangement eller om du alene har købt en flyrejse.

Flyselskabet går konkurs - Du har købt en pakkerejse

Det er en pakkerejse, hvis du har købt mindst to elementer til en rejse hos den samme udbyder. Det kan fx være en flyrejse og hotelophold. En charterrejse er altid en pakkerejse. Her er din aftalepart rejseudbyderen, der har solgt rejsen.

Det kan også være en pakkerejse, selvom ydelserne er købt hos forskellige udbydere. Læs mere her.

Går flyselskabet konkurs, mens du er af sted på rejsen, må rejseudbyderen sørge for at få dig hjem igen med et andet selskab. Rejseudbyderen skal hjælpe dig ude på rejsemålet, indtil det er muligt at skaffe hjemtransport. Medfører det ekstra overnatning på destinationen, må rejseudbyderen sørge for dette. Nogle gange kan rejsen forløbe som planlagt, andre gange må den afbrydes. Hvis det sidste er tilfældet, kan du have ret til et afslag i prisen.

Går flyselskabet konkurs inden rejsen, må rejseudbyderen sørge for at få dig af sted til destinationen med et andet selskab. Kommer du senere frem, kan du have ret til et afslag i prisen. Kan rejseudbyderen slet ikke få dig frem, har du ret til at få alle pengene tilbage fra rejseudbyderen.

Flyselskabet går konkurs – Du har købt en flyrejse

Har du alene købt en flybillet, er det afgørende for dine rettigheder og muligheder, hvor og hvordan du har købt og betalt billetten, samt om der er tale om en indenrigsflyvning, om der er ankomst i en dansk lufthavn, eller om der alene er tale om rejse mellem to udenlandske lufthavne.

Flybilletten er købt hos en rejseudbyder

Har du indgået aftale om køb af flybilletten med en rejseudbyder, skal rejseudbyderen sørge for, at du kommer hjem med et andet flyselskab, hvis flyselskabet går konkurs, mens du er af sted på rejsen. Kommer du senere eller tidligere hjem end aftalt, kan du have ret til et afslag i prisen. Kommer du senere hjem, skal rejseudbyderen også sørge for overnatning til dig.

Går flyselskabet konkurs inden rejsen, skal rejseudbyderen sørge for, at du kommer af sted med et andet flyselskab. Kommer du senere frem end aftalt, kan du have ret til et afslag i prisen. Er det umuligt at komme frem, har du ret til at få købesummen retur fra rejseudbyderen.

Flybilletten er købt direkte hos flyselskabet eller en, der formidler rejser for flyselskabet

Har du købt flybilletten hos en rejseudbyder, der formidler rejsen for et flyselskab, skal det fremgå meget tydeligt af aftalen.

Har du købt flybilletten direkte hos flyselskabet eller hos en, der formidler rejsen for flyselskabet, afhænger dine rettigheder og muligheder af, om der er tale om en indenrigsflyvning, en udlandsrejse med ankomst eller afgang fra en dansk lufthavn eller en flyvning mellem to udenlandske lufthavne.

  • Indenrigsflyvning i Danmark

Er der alene tale om en indenrigsflyvning i Danmark, er du ikke dækket af Rejsegarantifonden. Hvis du har betalt med et internationalt kreditkort, kan du i nogle tilfælde kræve pengene tilbage fra kortudstederen. Har du betalt kontant eller med Dankort, kan du anmelde dit krav i konkursboet. Du må selv sørge for hjemtransport.

  • Ankomst eller afgang fra dansk lufthavn

Er du af sted på rejsen, når flyselskabet går konkurs, og har du fløjet fra en dansk lufthavn til en udenlandsk lufthavn, er du dækket af Rejsegarantifonden. Fonden vil her sørge for din hjemtransport, ligesom fonden skal sørge for overnatning og andre væsentlige fornødenheder eller yde en rimelig godtgørelse for tab, der skyldes flyselskabets konkurs. Du skal derfor rette henvendelse til Rejsegarantifonden, hvis du står på destinationen og ikke kan komme hjem som følge af flyselskabets konkurs.

Går flyselskabet konkurs inden afrejsen, og flyver du fra en udenlandsk lufthavn til en dansk lufthavn, er du dækket af Rejsegarantifonden. Er der ikke tilstrækkelige midler i flyrejsefondskassen til at dække de omfattede rejser fuldt ud, vil der ske en forholdsmæssig dækning. Der vil blive fratrukket en selvrisiko på 1.000 kroner per rejse.

Har du betalt med et internationalt kreditkort, kan du i stedet kontakte kortudstederen og kræve beløbet tilbagebetalt.

  • Flyvninger mellem udenlandske lufthavne

Flyvninger mellem udenlandske lufthavne er ikke dækket af Rejsegarantifonden. Hvis du har betalt kontant eller med Dankort, kan du anmelde dit krav i konkursboet. Har du betalt med et internationalt kreditkort, kan du kræve beløbet tilbagebetalt af kortudstederen. Du skal selv sørge for transporten.

Her kan du henvende dig:

Flyselskabet lukker

Hvis et flyselskab lukker og derfor aflyser afgange, skal du i henhold til EU-forordningen om flypassagerers rettigheder tilbydes valget mellem tre muligheder:

  • Du får pengene for billetten refunderet inden syv dage
  • Din rejse bliver omlagt ved førstgivne lejlighed til dit endelige bestemmelsessted, evt. med et andet flyselskab, eller
  • Du bliver ombooket, evt. med et andet flyselskab, til en anden afgang til din endelige destination på en senere dato efter dit eget valg.

Det er ikke nok, at flyselskabet kun tilbyder at refundere pengene for din flybillet. Du har ret til frit at vælge mellem de tre ovenstående muligheder. Hvis der opstår ekstraudgifter i forbindelse med en ombookning, er det flyselskabet, der skal dække merudgiften.

Læs mere om Rejsegarantifonden

Læs mere om dine rettigheder hos Forbruger Europa

Læs mere hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

Kunne du bruge siden?