Faste, automatiske hævninger, reserverede beløb og genbrug af betalingskortoplysninger

Når du indgår en løbende aftale på nettet, fx tegner et abonnement eller indgår en tank-op-aftale, kan du give dine kortoplysninger til virksomheden.

Når du giver dine betalingskortoplysninger, kan virksomheden trække det aftalte beløb, uden at du skal godkende hver enkelt betaling.

De automatiske hævninger kan være:

  • et fast beløb med fast betalingsdag, fx et abonnement. Virksomheden kan trække pengene fra din konto uden at varsle det på forhånd
  • en tank-op aftale uden fast betalingsdag, fx en telefonoptankningsaftale. Virksomheden skal varsle dig, når pengene bliver trukket fra din konto. Du har 14 dages frist til at få ført pengene tilbage til din konto
  • et beløb, der ikke er aftalt på forhånd, fx et udeblivelsesgebyr i fitnesscentret. Det skal dog være aftalt, at virksomheden kan hæve sådanne beløb. Virksomheden skal varsle dig otte dage, før beløbet bliver trukket, så du har mulighed for at afvise betalingen. Efter betalingen har du 14 dages frist til at få ført pengene tilbage til din konto

Når du indgår en betalingsaftale med automatisk hævning på din konto, skal det klart fremgå, hvor meget og hvornår virksomheden må hæve på din konto. Du skal have aftalen på papir eller et andet varigt medie, fx en mail.

Du kan til enhver tid opsige din automatiske betalingsaftale og vælge en anden betalingsform. Ønsker du stadig at modtage varen eller ydelsen, eller er du stadig bundet af aftalen, fx et abonnement, må du altså aftale en anden betalingsform.

Fører virksomheden ikke pengene tilbage til din konto, når du har afvist en betaling, kan du kontakte din bank for at få stoppet betalingen.

Det samme gælder, hvis du ikke mener, at du har indgået en betalingsaftale, men blot givet dine betalingskortoplysninger for en enkelt betaling. Også her kan banken stoppe videre betalinger.

Læs mere om de oplysninger du skal have på nettet

Betalingskort og reserverede beløb

Du kan komme ud for, at virksomheden vil reservere et beløb på din konto, før du kan handle. Det gælder især, når du betaler med et debetkort med saldokontrol. Det er en metode, som blandt andet benzintanke benytter.

Når du betaler med et debetkort med saldokontrol, som fx Visa Electron og MasterCard Debet, kan du højst købe for det beløb, der står på kontoen.

Derfor vil det automatisk blive tjekket, om der er penge nok på din konto, før en handel kan gennemføres.
Er det endelige beløb ikke kendt, når købet går i gang, fx hvis du tanker benzin, kan virksomheden reservere et beløb, fx 1.000 kr. på din konto. Du skal dog give samtykke til, at virksomheden reserverer det præcise beløb.

Så snart det endelige beløb, du har købt for, er kendt, skal banken eller virksomheden frigive resten af det reserverede beløb til din konto igen.

Registrering og genbrug af betalingskortoplysninger

Nogle virksomheder tilbyder at gemme dine betalingskortoplysninger, så du ved senere køb ikke behøver at taste dem ind igen. Det sker fx typisk, når du køber apps til din smartphone eller tablet.

Du skal være meget opmærksom på, hvad du siger ja til, når du lader en virksomhed gemme og genbruge dine betalingskortoplysninger:

  • Du skal aktivt give dit samtykke til genbrug af betalingskortoplysningerne. Det er ikke tilstrækkeligt, at der fx på forhånd er krydset et felt af på virksomhedens hjemmeside
  • Virksomheden skal bekræfte aftalen og sende vilkårene til dig på papir eller et andet varigt medie fx mail
  • Du skal have tildelt et personligt kodeord, der skal bruges forud for alle fremtidige køb
  • Du skal have mulighed for at se og kontrollere de enkelte køb
  • Du skal have oplyst, hvordan du klager i forbindelse med indsigelser over en betaling
  • Du skal forud for hvert køb have oplysninger om varen eller tjenesteydelsen, dens pris, og at den betales via dit registrerede kort
  • Du skal nemt kunne trække dit samtykke om genbrug af kortoplysninger tilbage

Læs mere om betalingskort og fjernsalg.

Oprettet: 30. november 2017

Kunne du bruge siden?