Oprettet:

Ved ”charge back” fører banken penge, der er hævet på dit betalingskort, tilbage til din konto. Det kan du fx have krav på, hvis varen ikke bliver leveret.

charge back

Det er en forudsætning for charge back, at du har betalt med dit betalingskort ved fjernsalg ved at indtaste kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre. Reglerne gælder ikke, hvis du fx har overført pengene via netbank.

Vil en virksomhed ikke tilbagebetale et beløb, den uberettiget har trukket på din konto, kan din bank i mange tilfælde gribe ind og føre pengene tilbage til din konto.

Kontakt straks banken

Så snart du bliver klar over, at du muligvis har ret til at få dine penge tilbage, skal du straks kontakte virksomheden. Hvis det ikke hjælper, skal du snarest muligt kontakte banken.

Læs mere om indsigelsesfrister

Konkurs

Har du betalt med et udenlandsk kreditkort, kan du i nogle situationer gå til banken og få dine penge ført tilbage til din konto. Hvad du har ret til, afhænger af den aftale, du har med kreditkortselskabet. Det kan fx være, at virksomheden er gået konkurs, før din vare eller ydelse er blevet leveret.

Læs mere om betalingskort, hvis sælgeren går konkurs.

Der er hævet for meget

Hæver en virksomhed mere på din konto end aftalt, har du krav på at få det for meget betalte returneret.

Varen bliver ikke leveret

Bliver varen ikke leveret som aftalt, har du krav på at få alle dine penge retur. Det samme gælder, hvis du får leveret en forkert vare.

Der bliver hævet på din konto, selvom aftalen er opsagt

Har du overholdt reglerne for opsigelse af en aftale, fx et abonnement, må virksomheden ikke længere foretage automatiske hævninger på din konto.

Du har ikke indgået en aftale

Fremgår det ikke klart og tydeligt, at du binder dig til et løbende abonnement, er aftalen ugyldig. Det kan fx ske, hvis du har givet dine betalingskortoplysninger for at betale porto for en prøvepakke, og du senere får trukket penge på din konto for et abonnement.

Svindel

Er du blevet udsat for svindel, kan du i en række tilfælde få dine penge tilbage. Det kan fx være, at der bliver trukket penge på din konto, uden at varen bliver leveret.

Du fortryder et køb

Fortryder du et køb, inden du har modtaget varen, skal du meddele virksomheden klart og tydeligt, fx i en mail, at du ikke ønsker varen leveret. Virksomheden skal herefter betale dine penge tilbage inden for 14 dage. Sker det ikke, kan du kontakte banken for at få pengene tilbage.

Du kan ikke bruge charge back-reglerne, hvis du fortryder dit køb efter leveringen.

Læs mere om fortrydelsesret ved nethandel

Læs mere om betalingskort og fjernsalg

Artikel - 30. november 2017

Kunne du bruge siden?