Forsikringer ved fester

Det er ærgerligt, hvis festen ender med skader og reparationer, som du skal betale. Her får du råd til, hvad du skal være opmærksom på i forhold til fx forsikringen.

Mærker i gulvet, en dyr vase, der ryger på gulvet eller andre skader, som en af dine gæster er skyld i ved en fest, bliver af forsikringsselskaber betragtet som det, der kan ske under privat samvær.

Derfor kan du risikere, at hverken dit eller gæstens forsikringsselskab dækker, men det kan altid betale sig at kontakte forsikringsselskabet og spørge.

I en sag fra Ankenævnet for Forsikring havde en gæst haft stilletter på og var ikke blevet bedt om at tage dem af. Efter besøget var gulvet dækket af mærker, og forsikringsselskabet afslog efterfølgende at dække en udskiftning af gulvet.

Skader, der opstår på restaurant eller kro

Hvis restauranten eller kroens personale er årsag til skade på fx gæsternes tøj, vil virksomheden være erstatningsansvarlig.

Hvis tøj, tasker eller lignende forsvinder fra en restaurant, afhænger det af omstændighederne, om de er dækket af forsikringen. Har man fx betalt for opbevaringen i garderoben, vil forsvundne genstande normalt skulle erstattes af restauranten. Er der er tale om tyveri fra garderoben, så kan skaden være dækket af indboforsikringen under tyveridækningen.

Læs mere om, hvordan du er dækket ved tyveri hos Forsikring og Pension (forsikringsselskabernes brancheforening)

Forsikring ved festskader

Udstyr til festen er dækket forskelligt afhængigt af, om det er lånt eller lejet. Er fx et musikanlæg lejet, er det ikke dækket af din indboforsikring. Har du derimod lånt en jukebox af naboen, så kan din forsikring dække skader på den.

Din egen indboforsikring dækker, hvis du lejer almindeligt privat indbo som fx borde, service og fadølsanlæg. Lejet tøj regner man også for indbogenstande. Taber man en stor stabel tallerkener, vil de også som hovedregel være dækket af din forsikring, hvis skaden skyldes simpel uagtsomhed – at man fx handler en smule skødesløst.

Er det aftalt i lejekontrakten, at du bærer risikoen for de indbogenstande, du lejer, så vil forsikringen dække skader på samme måde som for dine egne ting. Det vil sige, at forsikringen også dækker, hvis tingene bliver udsat for en brand eller tyveriskade.

Lejede festtelte og musikanlæg

Et festtelt eller et lejet musikanlæg er derimod ikke en indbogenstand og vil derfor ikke være dækket af dine almindelige forsikringer. I nogle tilfælde har udlejeren forsikret sig mod brand og lejerens uagtsomme skader. I andre tilfælde skal du som lejer tegne en særskilt forsikring. Så vær opmærksom på, om det er med i prisen, når du lejer.

Lån af indbo

Lånte indbogenstande er dækket efter samme regler som lejet indbo, men der behøver ikke at være tale om en uagtsomhed. Lånte genstande skal altid erstattes, da man har pligt til at aflevere lånte genstande tilbage i samme stand, som man har lånt dem, også selvom forsikringen ikke dækker.

Er det lejede udstyr årsag til skaden?

Hvis et defekt fadølsanlæg lækker og laver en skade på et gulv i et lejet lokale, er udlejeren af fadølsanlægget ansvarlig for skaden. Hvis skaden derimod opstår, fordi du selv har sat anlægget forkert sammen, er det dig, der er ansvarlig.

Det kan også være, at I flytter på jukeboxen, og den laver slemme ridser i gulvet. Da gulvet i et lejet lokale ikke er privat indbo, vil din ansvarsforsikring ikke dække. Hvis det er en gæst, som er årsag til skaderne, så er gæsten ansvarlig.

Hvis udlejeren har lagt et teltgulv forkert og derfor er årsag til, at en gæst kommer til skade, så vil hans eller hendes ansvarsforsikring dække skaden – hvis det er en uagtsomhed, som er årsag til skaden.

Klager over arrangementet

Er du utilfreds med arrangementet, skal du straks klage til restauratøren. Det kan fx være, at der er for koldt i lokalet, eller at der holdes en voldsomt støjende fest i nabolokalet. Så klag med det samme, så hotel eller restaurant har mulighed for at rette op på forholdene.

Andre forhold kan det være svært for restauratøren at ændre på. Det kan fx være, at middagen er en time forsinket, kødet er sejt, eller at hyggepianisten er forsinket. Selvom forholdene ikke kan ændres, skal du alligevel klage straks, så hotellet/restauranten har en mulighed for at vurdere, om de måske kan kompensere for manglerne på en anden måde. Du bør klart melde ud over for restauratøren, om du accepterer den kompensation, de tilbyder som en endelig løsning, eller om manglen er så graverende, at du vil gå videre med sagen efterfølgende.

Opstår der opstår et uheld, spilder em tjener fx ned ad en gæst, eller knækker en gæst en tand på maden, skal der også klages med det samme.

Mener du efter festen stadig, at du har krav på en form for godtgørelse, fx et nedslag i prisen, bør du umiddelbart efter festen følge op på sagen ved at klage skriftligt til restauratøren.

 

 

Oprettet: 20. oktober 2017

Hold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

Gør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

Få aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter

Kunne du bruge siden?