Skip navigation
Sidst opdateret:

Klager du over en vare, har sælgeren ret til at undersøge varen og vurdere, om du efter købeloven har ret til at få varen repareret eller ombyttet uden beregning.

Er der tale om en vare, du nemt kan tage med dig, og bor sælgeren i nærheden, skal du selv aflevere den og hente den igen. Det kan fx være en mobiltelefon, en bærbar computer eller et strygejern.

Er der derimod tale om en større eller uhåndterlig vare, eller bor sælgeren langt væk, skal sælgeren sørge for transporten eller betale for den. Det gælder både for transporten til butik eller værksted og transporten retur til dig. Du skal blot sørge for, at sælger får varen udleveret, fx ved at sende den med posten eller være hjemme, når fragtmanden eller buddet kommer.

Skal en vare sendes med posten, skal sælger betale portoen. Han kan fx sende dig en pakkeseddel, som gør forsendelsen gratis for dig.

Har sælger brug for at sende varen til sin leverandør eller sit værksted til en nærmere undersøgelse og eventuel reparation, skal han også selv betale for den transport.

Sælgers pligt til at betale transportudgifter gælder også, selvom du senere er flyttet langt væk fra butikken eller fx har valgt at købe din bil i Jylland, selvom du bor i København.

Sælger er kun forpligtet til at betale transportudgifter, hvis din klage er omfattet af købeloven. Det skal dog være tydeligt aftalt, at du selv betaler transportudgifter, hvis det viser sig, at klagen ikke er omfattet af købeloven.

Læs mere om reklamationsret

Kunne du bruge siden?