Skip navigation
Sidst opdateret:

Får du tilsendt en vare, du ikke har bestilt, skal du meddele afsenderen, at du ved en fejl har modtaget den pågældende vare, og at den kan afhentes på din bopæl.

Det kan ske, at du får tilsendt en vare, som du ikke har bestilt. Hvis du kan se, at der er tale om en fejl, skal du meddele afsenderen, at du ved en fejl har modtaget den pågældende vare, og at den kan afhentes på din bopæl. Du har ikke pligt til at sende den tilbage – blot at stille den til afsenderens rådighed.

Har afsenderen efter en periode ikke afhentet varen, kan du beholde den eller smide den ud. Hvor længe du skal passe på varen, afhænger af varens værdi og karakter. Små og værdifulde varer skal du passe på i længere tid end store varer eller varer med en lav værdi.

Fremgår det af forsendelsen, at der ikke er tale om en fejl, kan du uden videre beholde varen. Er det klart, at der er tale om en fejl, og beholder du alligevel uden videre varen uden at give afsenderen besked, kan du efter omstændighederne blive forpligtet til at betale for varen.

”Postordrechikane”

Det kaldes ”postordrechikane”, hvis ukendte personer bestiller varer i dit navn. Modtager du gentagne gange varer, du ikke har bestilt, kan du bede virksomheden om at blive slettet fra dens lister. Det betyder ganske vist, at du heller ikke selv kan købe noget hos den pågældende virksomhed.

Virksomheden kan kun fastholde, at du skal betale, hvis han kan bevise, at du selv har bestilt den aktuelle vare.

Ydelser du ikke har bestilt 

Hvis du kommer hjem og ser, at dine vinduer er smukt pudsede, fordi vinduespudseren tog fejl af dit hus og naboens, kan han ikke forlange, at du betaler for pudsningen.

Læs mere om prøvepakker

Kunne du bruge siden?