Oplysningspligt i butikker

Sidst opdateret:

Også almindelige, fysiske butikker kan have pligt til at give dig en række oplysninger om varen eller ydelsen, hvis de ikke umiddelbart fremgår af sammenhængen.

Du skal have oplysninger om varen eller ydelsen, når der ikke er tale om en dagligdags handel, fx indkøb til husholdningens løbende forbrug.

Du skal fx have oplysninger, når du:

  • Indgår en løbende aftale, fx et abonnement
  • Køber med en afdragsordning
  • Køber varer eller ydelser, der skal leveres senere
  • Køber elektronik o.l., der skal fungere sammen med anden software eller hardware
  • Køber varer eller ydelser med garanti
  • Køber en vare med efterfølgende service

Hvilke oplysninger skal du have?

Du skal have de oplysninger, der er relevante for den aftale, du indgår. Det kan fx være:

  • Varen eller ydelsens vigtigste egenskaber
  • Den erhvervsdrivendes identitet og adresseoplysninger
  • Den samlede pris eller, hvis det ikke er muligt, hvordan den beregnes
  • Levering og praksis for klagebehandling
  • Betingelser for eftersalgsservice og garantier
  • Aftalens varighed, og hvordan den opsiges
  • Tekniske oplysninger om funktionalitet og evne til at fungere sammen med software og hardware

nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter

Kunne du bruge siden?