Skip navigation
Sidst opdateret:

Købeloven indeholder grundlæggende principper, som giver forbrugeren og virksomheden visse rettigheder og pligter. Reglerne beskytter forbrugeren ved køb af varer

  • Reglerne beskytter forbrugeren ved køb af varer 
  • Købeloven indeholder nogle grundlæggende principper, som giver forbrugeren og virksomheden visse rettigheder og pligter 
  • Tjenesteydelser som fx fitnessabonnementer og flytning er ikke omfattet af købeloven
  • Nogle af købelovens regler omfatter kun forbrugerkøb, hvor en privatperson køber en vare til privat brug hos en virksomhed 
  • Forbrugeren har blandt andet to års reklamationsret ved fejl på varen 
  • Er virksomheden ansvarlig for fejlen på varen, har forbrugeren mulighed for at vælge mellem forskellige løsninger, fx reparation eller afslag i prisen
  • I forbrugerkøb kan forbrugeren som udgangspunkt ikke stilles i en dårligere situation, end købeloven dikterer. Der kan dog godt indgås aftaler, som stiller forbrugeren bedre 

Læs mere om reklamationsretten

Læs mere om mangler ved varen

Find købeloven på retsinformation.dk

Gode råd:

  • Du har altid to års reklamationsret. Det betyder, at du har ret til at klage til butikken over fejl og mangler ved varen i to år.
  • Du har ikke automatisk ret til at fortryde dit køb, når du handler i en butik. Du kan kun få varen byttet eller få pengene tilbage, hvis butikken tilbyder det.
  • Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller byttet til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et afslag i prisen.
  • Butikken må kun forsøge at reparere eller bytte din vare nogle få gange – typisk en eller to. Derefter kan du få dine penge igen.

Kunne du bruge siden?