Sidst opdateret: 17. november 2015

Købeloven indeholder grundlæggende principper, som giver forbrugeren og virksomheden visse rettigheder og pligter. Reglerne beskytter forbrugeren ved køb af varer

  • Reglerne beskytter forbrugeren ved køb af varer 
  • Købeloven indeholder nogle grundlæggende principper, som giver forbrugeren og virksomheden visse rettigheder og pligter 
  • Tjenesteydelser som fx fitnessabonnementer og flytning er ikke omfattet af købeloven
  • Nogle af købelovens regler omfatter kun forbrugerkøb, hvor en privatperson køber en vare til privat brug hos en virksomhed 
  • Forbrugeren har blandt andet to års reklamationsret ved fejl på varen 
  • Er virksomheden ansvarlig for fejlen på varen, har forbrugeren mulighed for at vælge mellem forskellige løsninger, fx reparation eller afslag i prisen
  • I forbrugerkøb kan forbrugeren som udgangspunkt ikke stilles i en dårligere situation, end købeloven dikterer. Der kan dog godt indgås aftaler, som stiller forbrugeren bedre 

Gode råd om købeloven:

  • Du har altid to års reklamationsret. Det betyder, at du har ret til at klage til butikken over fejl og mangler ved varen i to år.
  • Du har ikke automatisk ret til at fortryde dit køb, når du handler i en butik. Du kan kun få varen byttet eller få pengene tilbage, hvis butikken tilbyder det.
  • Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller byttet til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et afslag i prisen.
  • Butikken må kun forsøge at reparere eller bytte din vare nogle få gange – typisk en eller to. Derefter kan du få dine penge igen.

Læs mere om reklamationsret

Artikel - 17. november 2015

Kunne du bruge siden?