Det lille forbrugerleksikon

Sidst opdateret:

Garanti, reklamationsret, fortrydelsesfrist, returret og tilgodebevis. Her får du en kort forklaring på nogle af de ord, du støder på som forbruger.

Bon 

Din bon er dit bevis for, hvor du har købt din vare, hvornår du har købt den, og hvad den har kostet. Gem din bon. Den skal du bruge, hvis du senere skal klage over din vare.

Læs mere om bon og kvittering

Brugsanvisning

Når du køber en vare, der skal samles eller behandles på en bestemt måde, skal du have en brugsanvisning. Får du sådan en, så læs den.

Læs mere om brugsanvisninger

Bytteret

Se ombytningsret

Fortrydelsesret

Det kan være et generelt udtryk, man bruger, som betyder, at du enten får pengene tilbage eller andre varer. Når du handler på nettet, betyder fortrydelsesret altid, at du har ret til at få dine penge tilbage.

Læs mere om fortrydelsesret på nettet

Fortrydelsesfrist

Den frist, du har, fra du køber varen, til du skal gøre brug af din fortrydelse. Når du handler på nettet, er din fortrydelsesfrist 14 dage. En almindelig, fysisk butik bestemmer selv, om de vil tilbyde dig en returret eller en ombytningsret, og hvor lang fristen skal være.

Læs mere om fortrydelsesret og returret

Garanti

Garanti må ikke forveksles med reklamationsret. Garanti er noget mere, som du får oven i reklamationsretten. Fx kan der være 5 års garanti på dit nye ur. Så kan du klage over fejl på uret i 5 år.

Læs mere om garanti

Gavekort

Et gavekort skal bruges inden udløbsdatoen. Hvis der ikke står en udløbsdato på kortet, er det gyldigt i tre år. Brug det hurtigt. Hvis butikken lukker, er pengene tabt.

Læs mere om gavekort

Lagersalg

Når en butik eller producent – ofte tøj – sælger ud af sine varer. Der gælder de samme regler for lagersalg som for almindeligt køb i en butik. Det kan dog være svært at komme igennem med en klage, hvis du ikke får en bon.

Læs mere om lagersalg

Ombytningsret

Får du lovet en ombytningsret, har du ret til at få byttet din vare til andre varer i butikken.

Reklamationsret

Når du køber en vare i Danmark eller i EU, har du reklamationsret i to år.

Du kan klage over fejl, der var til stede, da du købte varen. Fejlen behøver ikke at være synlig på købstidspunktet. Det kan fx være, at jakken skrider i sømmen efter to måneders brug, cyklen ruster efter et par regnbyger, eller telefonen pludselig ikke vil oplade.

Læs mere om reklamationsret

Returret

Får du lovet en returret i en fysisk butik, har du ret til at få dine penge tilbage. Butikken bestemmer selv, om de vil tilbyde dig den service.

Læs mere om fortrydelsesret og returret

Tilgodebevis

Der gælder de samme regler for tilgodebeviser som for gavekort.

Læs mere om gavekort og tilgodebeviser

Tillægsforsikring

Det er en forsikring, der kun gælder for et enkelt produkt, fx en mobiltelefon eller en computer. Du får ofte tilbudt en tillægsforsikring, når du køber ny elektronik. Tjek hjemme, om du eller din familie allerede har en forsikring, der dækker det samme som tillægsforsikringen. Du har 14 dages fortrydelsesret, når du køber en tillægsforsikring.

Umyndige

Du er først myndig, når du er 18 år. Når du er fyldt 18, kan du bestille abonnementer, købe på kredit og optage lån.

Når du er fyldt 15, bestemmer du selv over de penge, du har tjent ved at arbejde.

Alle børn og unge bestemmer selv over deres lommepenge og penge, de har fået i gave.

Kunne du bruge siden?