Sælger skal oplyse om fortrydelsesretten

Når du handler i en butik, skal sælger oplyse dig om vilkårene, hvis den tilbyder fortrydelsesret. Ved nethandel skal netbutikken oplyse dig om fortrydelsesretten.

Giver sælger ikke oplysninger om vilkårene for fortrydelsesretten, har det forskellige konsekvenser afhængig af, om du har handlet i en butik eller på nettet.

Butikskøb

En butik er ikke forpligtet til at give dig fortrydelsesret i forbindelse med et køb, men de kan vælge at gøre det som en service.

Stiller sælgeren specielle krav, når du vil fortryde et køb, skal det ske meget tydeligt, helst skriftligt, fx på kvitteringen, så du kender vilkårene, før du køber varen. Sælgerens krav skal være rimelige i forhold til den vare, det drejer sig om.

Oplysninger om fortrydelsesret: Køb på nettet

Når du handler på nettet, stilles der store krav til sælgerens oplysningspligt. Sælger skal blandt andet give dig en række oplysninger om firmaets navn og adresse, varens pris og egenskaber og om fortrydelsesretten.

Oplysningerne skal du have på en måde, så du kan gemme dem. Det kan fx være i en mail eller et brev. Det er ikke tilstrækkeligt, at oplysningerne kan findes på virksomhedens hjemmeside.

Giver sælger ikke dig oplysningerne, kan det få store konsekvenser for ham eller hende. Det betyder nemlig, at din fortrydelsesfrist på 14 dage ikke løber fra, du modtager varen, men i stedet fra det tidspunkt, hvor du modtager oplysningerne fra sælgeren. Har du efter 12 måneder stadig ikke fået oplysningerne, vil din fortrydelsesfrist dog ophøre.

Sidst opdateret: 29. september 2017

Hold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

Gør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

Få aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter

Kunne du bruge siden?