Sælger skal oplyse om fortrydelsesretten

Når du handler i en butik, skal sælger oplyse dig om vilkårene, hvis du bliver tilbudt en fortrydelsesret. Når du handler på nettet, er det bestemt i forbrugeraftaleloven, at sælgeren skal give dig en række oplysninger om blandt andet fortrydelsesretten.

Hvis sælger ikke giver oplysninger om vilkårene for fortrydelsesretten, har det forskellige konsekvenser afhængig af, om du har handlet i en butik eller på nettet.

Butikskøb

En butik er ikke forpligtet til at give dig fortrydelsesret i forbindelse med et køb, men de kan vælge at gøre det som en service.

Stiller sælgeren specielle krav, når du vil fortryde et køb, skal det ske meget tydeligt, helst skriftligt, fx på kvitteringen, så du kender vilkårene, før du køber varen. Sælgerens krav skal være rimelige i forhold til den vare, det drejer sig om.

Køb på nettet

Når du handler på nettet, stilles der store krav til sælgerens oplysningspligt. Sælger skal blandt andet give dig en række oplysninger om firmaets navn og adresse, varens pris og egenskaber og om fortrydelsesretten. Oplysningerne skal du have på en måde, så du kan gemme dem. Det kan fx være i en mail eller et brev. Det er ikke tilstrækkeligt, at oplysningerne kan findes på virksomhedens hjemmeside.

Hvis sælger ikke giver dig oplysningerne, kan det få store konsekvenser for ham eller hende. Det betyder nemlig, at din fortrydelsesfrist på 14 dage ikke løber fra, du modtager varen men i stedet fra det tidspunkt, hvor du modtager oplysningerne fra sælgeren. Hvis du efter 12 måneder stadig ikke har fået oplysningerne, vil din fortrydelsesfrist dog ophøre.

Sidst opdateret: 29. september 2017

Kunne du bruge siden?