Skip navigation

Sælger skal oplyse om fortrydelsesretten

Sidst opdateret:

Når du handler i en butik, skal sælger oplyse dig om vilkårene, hvis den tilbyder fortrydelsesret. Ved nethandel skal netbutikken oplyse dig om fortrydelsesretten.

Oplyser sælgeren ikke om vilkårene for fortrydelsesretten, afhænger konsekvenserne af, om du har handlet i en butik eller på nettet.

Butikskøb

En butik er ikke forpligtet til at give dig fortrydelsesret i forbindelse med et køb. Butikken kan dog vælge at gøre det som en service.

Stiller sælgeren specielle krav, når du vil fortryde et køb, skal det ske meget tydeligt. Det skal helst være skriftligt, fx på kvitteringen, så du kender vilkårene, før du køber varen. Sælgerens krav skal være rimelige i forhold til den vare, det drejer sig om.

Oplysninger om fortrydelsesret: Køb på nettet

Når du handler på nettet, stilles der store krav til sælgerens oplysningspligt. Sælgeren skal blandt andet oplyse dig om firmaets navn og adresse, varens pris og egenskaber og om fortrydelsesretten.

Oplysningerne skal du have på en måde, så du kan gemme dem. Det kan fx være i en mail eller et brev. Det er ikke tilstrækkeligt, at oplysningerne kan findes på virksomhedens hjemmeside.

Giver sælger ikke dig oplysningerne, kan det få store konsekvenser for ham eller hende. Det betyder nemlig, at din fortrydelsesfrist på 14 dage ikke løber fra, du modtager varen. I stedet løber den fra det tidspunkt, hvor du modtager oplysningerne fra sælgeren. Har du efter 12 måneder stadig ikke fået oplysningerne, vil din fortrydelsesfrist dog ophøre.

Læs mere om fortrydelsesret og returret


 brev1Få ny viden om forbrugerområdet
 - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Facebook Gør som mere end 17.000 danskere
 - følg os på Facebook

Twitter
 Få aktuelle tips, råd og nyheder
 - deltag i debatten på Twitter

hammerSe afgørelser fra Forbrugerklagenævnet

Kunne du bruge siden?