Skip navigation

Køb af elektronik – mobiltelefon, tv eller computer

Sidst opdateret:

Skal du købe nyt tv, computer eller mobil? Vi har samlet gode råd om køb af elektronik. Gør fx op med dig selv, om produktet skal købes på nettet eller i en butik.

Du kan købe det elektroniske udstyr ad forskellige kanaler. Overvej, hvad der bedst kan betale sig for dig. Du skal også tænke over, om du vil købe kontant eller på afbetaling. Du bør desuden overveje, hvilken forsikring du har brug for.

Elektronik - køb i butik eller på nettet?

Hvis du køber elektronik i butikker, så kan du få rådgivning på stedet af en sælger. Du kan også sammenligne udstyret med andet lignende i butikken og fx tjekke lyd og billedkvalitet. Du har dog kun retur- eller bytteret, hvis butikken selv vælger at tilbyde det.

Hvis du køber din elektronik på nettet, har du altid 14 dages fortrydelsesret på tværs af alle EU-landene. Vær opmærksom på, at det elektroniske udstyr både kan være programmeret på udenlandsk, og at manualen kan være på et andet sprog end dansk.

Køb af elektronik i en udenlandsk netbutik

Køber du mobilen eller tv’et i en udenlandsk netbutik, kan der være forskel på, om du fx har fortrydelsesret og på længden af reklamationsretten. Det afhænger af, hvilket land du handler i.

Er produktet købt i en netbutik inden for EU, vil du dog altid have en fortrydelsesret på 14 dage på tværs af landene.

Går mobilen eller tv’et i stykker, kan det blive både dyrere og mere besværligt for dig at returnere det – enten via posten eller personligt - end hvis du havde købt det i Danmark.

Køber du din nye mobiltelefon i et land uden for EU, kommer der told og afgifter oveni, hvis prisen overstiger et vist beløb. Du skal derfor huske at indberette det til Toldstyrelsen.

Du kan læse mere om betaling af told og moms på nettet på Toldstyrelsens hjemmeside.

Parallelimporteret elektronik

Der kan måske være penge at spare ved at købe parallelimporteret elektronik. Men tænk dig om, inden du gør det. Producentgarantien følger ikke altid med.

Det er parallelimport, når en butik importerer elektronikken uden om de autoriserede forhandlere, som producenten har aftaler med i de enkelte lande.

Du har samme reklamationsret på parallelimporteret elektronik som ellers. Derimod kan en eventuel producentgaranti, der normalt følger varer importeret via producenten til det danske marked, bortfalde.

Bortfalder garantien, og har sælgeren ikke oplyst dig om det, kan det i sig selv være en mangel efter købeloven, og du kan fx have ret til at få et forholdsmæssigt afslag i prisen.

Demovarer

Du kan muligvis få et forholdsmæssigt afslag i prisen, hvis du køber en såkaldt demovare, der har været udstillet i butikken. Kig efter fysiske skader eller andet slid på varen.

Demovarer kan være et tv, der står fremme i butikken, så kunderne kan se billedkvaliteten. Eller en tablet som kunderne selv kan teste.

Du har stadig rettigheder efter købeloven, selvom det er en demovare.

En demovare er en unik vare. Den kan derfor ikke omleveres, hvis der er opstået fejl.

Køb af elektronik på afbetaling

Flere butikker tilbyder, at deres kunder kan købe fx mobiltelefoner på kredit ved fx at betale rater i 12 måneder. Kreditten kan fx være rente- og gebyrfri eller med renter og gebyrer. Men det kan blive væsentligt dyrere, end hvis du køber varen kontant.

Undersøg derfor, hvad du samlet skal betale tilbage, og sammenlign beløbet med kontantprisen. Tjek også, hvad de årlige omkostninger i procent er (ÅOP). Det kan give dig et overblik over, hvor dyrt det er at købe på afbetaling.

Butikken skal også oplyse debitorrenten (den rente du årligt skal betale), og om den er fast eller variabel. De omkostninger, der indgår i det samlede køb, fx gebyrer og renter, skal du have som et samlet tal foruden det samlede beløb, du låner, og hvor lang tid lånet løber.

Går det elektroniske udstyr, som du har købt på afbetaling, i stykker, og har du krav på at hæve købet, skal du have tilbagebetalt det beløb, du hidtil har betalt, inklusive renter og eventuelle gebyrer. Du skal desuden fritages for fremtidige betalinger.

Nye regler: Levering af digitalt indhold og digitale tjenester

Den 1. januar 2022 blev købeloven ændret, så den nu også omfatter aftaler om levering af digitalt indhold og digitale tjenester samt varer med digitale elementer.

  • Digitalt indhold er fx apps, lyd- og videofiler, digitale spil som fx mobilspil, e-bøger mv.
  • Digitale tjenester er tjenester, hvor det er muligt for brugerne fx at få adgang til eller dele data i digital form fx sociale medier, billed- og lyddeling, tekstbehandling og anden filhosting
  • Varer med digitale elementer er varer, der integrerer/fungerer sammen med digitalt indhold/en digital tjeneste, og som ikke ville kunne fungere uden. Det er fx spillekonsoller, en smartphone med apps/programmer, smarture med fx GPS, et smart-TV med en videoapp mv. Det digitale indhold /den digitale tjeneste skal være en del af købsaftalen og kan enten være forudinstalleret i varen, eller det kan downloades efterfølgende

Det digitale indhold/den digitale tjeneste skal leveres uden unødig forsinkelse. Det vil sige, at det skal leveres umiddelbart efter købet, medmindre du har aftalt andet med sælgeren. Det er leveret, når det er gjort tilgængeligt for dig.

Hvis det digitale indhold leveres på et fysisk medium, fx på en cd/dvd, skal sælgeren levere salgsgenstanden uden unødig forsinkelse, dog senest inden for 30 dage efter du har indgået købsaftalen, medmindre I har aftalt andet.

Hvis du har købt en vare med digitale elementer, fx en spillekonsol, er varen som udgangspunkt leveret, når du har modtaget den, og de digitale elementer er tilgængelige.

Hvis leveringen bliver forsinket, vil du i sidste ende kunne hæve købet, hvis forsinkelsen fx er væsentlig, hvis sælger ikke reagerer på dine rykkere, eller det tydeligt fremgår, at sælgeren ikke vil levere.

Installation af produktet
Det digitale indhold eller den digitale tjeneste skal leveres med tilstrækkelig og nødvendig vejledning. Det kan fx være i form af en installationsvejledning. Det samme krav om tilstrækkelig og nødvendig vejledning gælder også ved levering af opdateringer, som skal installeres.

Det vil være en mangel efter købeloven, hvis der opstår en fejl på det digitale indhold /den digitale tjeneste, og det skyldes, at sælgeren enten har installeret produktet forkert, eller at du har fået en mangelfuld installationsvejledning. Når der er tale om en mangel ved digitalt indhold eller en digital tjeneste, kan sælgeren vælge mellem at afhjælpe manglen eller omlevere produktet.

Opdateringer:

Hvis du har købt digitalt indhold eller en digital tjeneste, som løbende skal leveres, skal sælgeren sørge for, at du i den aftalte leveringsperiode får besked om og får leveret opdateringer, som er nødvendige for, at produktet kan holdes fri for mangler. Det kan fx være sikkerhedsopdateringer.

Hvis der er tale om en vare med digitale elementer, skal du have leveret opdateringerne i den aftalte leveringsperiode – dog i mindst to år.

Opdateringerne skal herudover leveres i en periode, som er rimelig i forhold til, hvilket produkt der er tale om.

Når du modtager opdateringerne, er det vigtigt, at du installerer dem inden for en rimelig frist.

Hvis sælger har oplyst dig om opdateringerne, og om konsekvenserne af, at du ikke installerer opdateringerne, og der ikke er mangler i vejledningen, vil sælgeren ikke være ansvarlig for eventuelle mangler, der skyldes, at du ikke har opdateret produktet.

Nyeste version
Medmindre I har aftalt andet, skal du have leveret det digitale indhold /den digitale tjeneste i den nyeste version på tidspunktet, I indgik aftalen.

Brug af NemID ved køb på afbetaling

Vær opmærksom på, at dit NemID kan bruges, når du fx køber et produkt på afbetaling eller optager et forbrugslån. Du kan som NemID-indehaver efter omstændighederne blive bundet af aftalen, hvis du ved din adfærd har muliggjort eller lettet tredjemands misbrug af dit NemID.

For eksempel hvis du udviser uforsigtighed ved at udlevere dit NemID og adgangskode til andre, eller hvis du lader nøglekortet ligge frit fremme, kan du komme til at hæfte for en lånoptagelse eller køb af et produkt.

Smider du dit NemID væk, eller har du mistanke om, at det bliver misbrugt, så sørg for at få det spærret hurtigt. Ellers risikerer du selv at hænge på regningen.

Du kan spærre dit NemID på nemid.nu.

Orientér også butikken/lånegiveren hurtigst muligt om misbruget.

Kreditadvarsel

Du kan mindske risikoen for, at dit navn bliver misbrugt til at optage forbrugslån eller købe på afbetaling, ved at sætte en kreditadvarsel på dit CPR-nummer.

På sikkerdigital.dk, som Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen står bag, kan du læse mere om, hvad en kreditadvarsel er, og hvordan du opretter den.

Brugsanvisninger

Når du køber en vare, skal der følge en brugsanvisning eller manual med, hvis det er nødvendigt. Den skal være udformet på et sprog, der kan forstås her i landet. Altså typisk dansk.

Køb af brugt elektronik

Vurdér, om det kan betale sig for dig at købe det elektroniske udstyr brugt. Se blandt andet på prisen og alderen på varen.

Du har de samme rettigheder, som hvis varen var ny. Men der er forskel på dine rettigheder afhængigt af, om sælger er en privatperson eller en virksomhed. 

Læs mere om køb af brugte varer.

Tillægsforsikring

Mange elektronikforretninger vil tilbyde, at du kan købe en tillægsforsikring. Tjek først, om du har brug for den.

Ifølge købeloven har du to års reklamationsret. Derudover kan der være en garanti på produktet. Forsikringen vil typisk have en længere løbetid end reklamationsretten eller den garanti, der muligvis er på varen.

Tænk derfor på, hvor lang levetid det produkt, du køber, forventes at have. I visse tilfælde dækker din familie– eller indboforsikring det samme, som en tillægsforsikring vil kunne.

Har du købt en tillægsforsikring, men fortryder, så har du 14 dages fortrydelsesret.

Læs mere om klager og reparation af elektronik.

Test din viden om elektronik:

KUNNE DU BRUGE SIDEN?