Skip navigation

Guide: Tjek, hvem du handler med

Sidst opdateret:

En seriøs netbutik vil normalt lægge en række oplysninger om sig selv på sin hjemmeside. Kan du ikke finde oplysningerne, så overvej, om du vil handle med butikken.

De oplysninger, du skal kunne finde på en hjemmeside i et EU-land, er som minimum:

  • Virksomhedens navn
  • Virksomhedens fysiske adresse
  • Mailadresse, postadresse, telefonnummer og lignende, som gør det muligt at komme i kontakt med virksomheden

Netbutikken må gerne have en kontaktformular på sin hjemmeside. Kontaktformularen må dog ikke stå i stedet for de lovpligtige kontaktoplysninger, fx mail, telefonnummer og adresse.

Kan du ikke finde netbutikkens kontaktoplysninger eller finde ud af, hvem der driver virksomheden? Så lad være med at købe noget i den butik. Det kan tyde på, at butikken ikke er seriøs. Hvis der kun er en kontaktformular, kan du få besvær med komme i kontakt med butikken. Det kan fx være, hvis der opstår problemer i forbindelse med købet, eller du senere skal klage over varen.

På Nethandel #heltsikkert kan du få flere råd til, hvordan du tjekker, hvem der står bag netbutikken

Tjek, hvad sælgeren oplyser på sin hjemmeside

De oplysninger du skal kigge efter:

  • Er varen beskrevet tydeligt nok?
  • Er der tydelige oplysninger om prisen?
  • Er der tydelige oplysninger om salgs- og leveringsbetingelser?
  • Hvad står der om fortrydelsesretten?
  • Kan du se, hvor du kan klage, hvis der er fejl ved varen?
  • Er det sikkert at betale med betalingskort?
  • Er der oplysninger om virksomhedens persondatapolitik?

Læs også om de oplysninger sælgeren skal give dig i forbindelse med en handel

Vær opmærksom på, hvem sælgeren er

Når du handler på nettet, kan du støde på forskellige typer af online platforme. Det kan fx være:

  • Bookingsider, hvor du kan finde og bestille forskellige ydelser, fx fly og hotel
  • Online markedspladser, hvor sælgere og købere kan mødes og handle

Platformene kan ligne netbutikker, men de fungerer blot som platforme, der formidler produkter på vegne af forskellige virksomheder og i nogle tilfælde også privatpersoner.

Hvis du handler via en online platform, kan det være svært at gennemskue, hvem du har købt varen af, og hvem du skal klage til, hvis der opstår problemer med varen.

Hvis online platformen alene fungerer som formidler eller mellemled, skal det tydeligt fremgå, at den alene er formidler. Det skal også tydeligt fremgå, hvem du indgår aftalen om købet med.

Et godt råd er, at du altid både klager til online platformen og virksomheden, hvis der opstår et problem med varen.

Det kan desuden være en god idé at betale med et betalingskort, når du handler. Når du har betalt med betalingskort, fx Visa/Dankort, eller en betalingsapp på mobilen i forbindelse med fjernsalg, fx køb på nettet, kan banken måske tilbageføre dine penge, hvis sælgeren ikke leverer varen.

Hvis den egentlige sælger viser sig at være privatperson, så vil du ikke være dækket af de forbrugerbeskyttende regler.

Læs mere om køb af brugte varer

Stol ikke på www.xxxx.dk

Du kan ikke regne med, at en butik hører hjemme i det land, der er angivet i adressefeltet. Selvom der fx står .dk, kan butikken lige så godt høre hjemme i Kina, da alle kan købe danske domænenavne. Hvis varen bliver sendt fra et land uden for EU, kan der komme told og moms oven i prisen.

  • Er det en .dk-adresse, kan du se, hvem der har registreret domænenavnet på dk-hostmaster.dk.
  • Er det ikke en .dk-adresse, kan du se, hvem der har registreret domænenavnet på whois.com.

Tjek CVR-registret

Er det en dansk virksomhed, kan du tjekke CVR-registret. I registret kan du fx ved at søge på virksomhedens navn finde oplysninger om:

  • hvor virksomheden hører hjemme
  • om den er opløst eller under konkurs.

Tjek hjemmesiden på nettet

Før du handler, kan det være en god idé at søge på virksomhedens navn på en søgemaskine. Hvis andre forbrugere har haft dårlige erfaringer med sælgeren, kan du ofte finde det beskrevet på nettet.

Stol ikke blindt på brugeranmeldelser

Mange brugeranmeldelser fortæller, om en butik er speciel god at handle med, eller tilbyder en god service eller lignende. Det er ikke ensbetydende med, at butikken er kontrolleret, eller at butikken opfylder lovens krav til e-handelsbutikker. Derudover kan brugeranmeldelser nemt miste troværdighed, hvis de er manipulerede ved eller oprettet fra falske brugerprofiler.

KUNNE DU BRUGE SIDEN?