Er varen eller ydelsen ikke som aftalt, er varen defekt eller viser der sig en fejl, hører det under købelovens reklamationsret. Det kan også være, at der opstår uenighed mellem dig og netbutikken omkring fortrydelsesret, levering eller betaling.
Henvend dig først til netbutikken
Klag til netbutikken lige så snart, du bliver opmærksom på problemet. De fleste klagesager kan ordnes ved mundtlige aftaler. Men du bør have skriftlige beviser på, at du har kontaktet butikken, hvis du senere får problemer og får brug for at gå videre med sagen. Så klag skriftligt fx på mail.
Sørg desuden for at gemme alle kvitteringer for dine onlinekøb, så du har bevis for, hvor og hvornår du har handlet. Hvis du ikke har din kvittering, kan du risikere, at butikken afviser din klage.
Er der fejl og mangler ved varen?
Netbutikken er forpligtet til at tage stilling til din klage, men har ret til først at undersøge varen, før den tager stilling. Netbutikken må også gerne inddrage producenten.
Viser problemet sig at høre under reklamationsretten, skal netbutikken løse problemet. Der kan være flere løsningsmuligheder:
- Du får varen repareret
- Du får ombyttet varen til en ny, identisk vare
- Du får et afslag i prisen
- Du hæver købet og får dine penge tilbage
Problemer med levering og betaling
Netbutikken skal levere din vare til det aftalte tidspunkt eller inden for 30 dage, hvis ikke andet er aftalt. Netbutikken har ansvaret for varen, indtil du har modtaget den. Kontakt derfor netbutikken, hvis du har ventet for længe på din vare, eller hvis den er blevet skadet under fragten.
Mulighed for at pengene tilbageført af banken (charge back)
Kan virksomheden ikke levere den bestilte vare eller ydelse, eller trækker den et for stort beløb fra din konto, kan du gå til din bank og bede om at få pengene tilbageført (også kaldet charge back-reglen).