Skip navigation

Sådan klager du over køb på nettet

Sidst opdateret:

Du skal altid først henvende dig dér, hvor du har handlet, hvis der viser sig at være fejl ved varen, eller hvis der opstår problemer i forbindelse med købet.

Er varen eller ydelsen ikke som aftalt, er varen defekt eller der viser sig en fejl, hører det under købelovens reklamationsret. Det kan også være, at der opstår uenighed mellem dig og netbutikken omkring fortrydelsesret, levering eller betaling.

Henvend dig først til netbutikken

Klag til netbutikken lige så snart, du bliver opmærksom på problemet. De fleste klagesager kan ordnes ved mundtlige aftaler, men hvis du senere får problemer og får brug for at gå videre med sagen, bør du have skriftlige beviser på, at du har kontaktet butikken. Så klag skriftligt fx på mail.

Sørg desuden for at gemme alle kvitteringer for dine onlinekøb, så du har bevis for, hvor og hvornår du har handlet. Hvis du ikke har din kvittering, kan du risikere, at butikken afviser din klage.

Klager løses bedst i butikken

Er der fejl og mangler ved varen?

Netbutikken er forpligtet til at tage stilling til din klage, men har ret til først at undersøge varen, før den tager stilling. Netbutikken må også gerne inddrage producenten.

Viser problemet sig at høre under reklamationsretten, skal netbutikken løse problemet. Der kan være flere løsningsmuligheder:

  • Du får varen repareret
  • Du får ombyttet varen til en ny, identisk vare
  • Du får et afslag i prisen
  • Du hæver købet og får dine penge tilbage

Læs mere om reklamationsret

Problemer med levering og betaling

Netbutikken skal levere din vare til det aftalte tidspunkt eller inden for 30 dage, hvis ikke andet er aftalt. Netbutikken har ansvaret for varen, indtil du har modtaget den. Kontakt derfor netbutikken, hvis du har ventet for længe på din vare, eller hvis den er blevet skadet under fragten.

Regler om fragt og levering

Mulighed for at pengene tilbageført af banken (charge back)

Kan butikken ikke levere varen, eller trækker den et for stort beløb fra din konto, kan du gå til din bank og bede om at få pengene tilbageført (også kaldet charge back-reglen).

Læs mere om charge back-reglen

Klageinstanser i Danmark

Hvis du forgæves har forsøgt at finde en løsning med butikken, kan du få hjælp af en klageinstans.

Center for Klageløsning ligger i Nævnenes Hus og behandler forbrugerklager. Du kan oprette en klagesag her

Forbruger Europa kan hjælpe dig, hvis du har handlet med en virksomhed, der hører til i EU. Du kan oprette en klagesag her

Forbrugerombudsmanden behandler sager om virksomheders markedsføring, oplysninger om priser, spam mv. Kontakt Forbrugerombudsmanden her

Pengeinstitutankenævnet behandler klager, hvis du har problemer med din bank. Du kan oprette en klagesag her

Se en fuld liste over godkendte klageorganer i Danmark.

Hvis du har handlet uden for EU, kan det være svært at finde den rette klageinstans.

Læs mere om nethandel uden for EU


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter

Kunne du bruge siden?