Skip navigation

Hvis rejseudbyderen går konkurs

Sidst opdateret:

Hvis du har købt en pakkerejse, og rejseudbyderen går konkurs, kan du være dækket af Rejsegarantifondens beskyttelse.

Tjek, om rejseudbyderen er registreret i Rejsegarantifonden

Hvis du har købt en pakkerejse eller en sammensat rejse, og rejseudbyderen går konkurs, vil dine muligheder for at få pengene tilbage afhænge af, om rejseudbyderen er registreret i Rejsegarantifonden. Det kan du tjekke på Rejsegarantifondens hjemmeside.

Hvis rejseudbyderen er registreret i Rejsegarantifonden, kan du få pengene tilbage for selve pakkerejsen. Du vil dog ikke kunne få tilbagebetalt eventuelle forsikringer, du købte, da du bestilte pakkerejsen.

Hvis du har købt et såkaldt sammensat rejsearrangement, afhænger dine muligheder for at få dækning af, om den sammensatte rejse lever op til Rejsegarantifondens krav. En sammensat rejse er fx, hvor du har købt mindst to forskellige typer rejseydelser, som indgår i den samme rejse eller ferie, uden at det udgør en pakkerejse.

Læs mere om sammensatte rejsearrangementer

Hvis du endnu ikke er rejst, og det sammensatte rejsearrangement lever op til Rejsegarantifondens krav, vil du kun kunne få erstattet de rejseydelser, som rejseudbyderen er ansvarlig for, og du har betalt for. Rejsegarantifonden vil således ikke nødvendigvis dække hele det sammensatte rejsearrangement.

Du kan se Rejsegarantifondens krav her.

Har du et gavekort/en voucher?

Hvis du tidligere har fået et tilgodebevis/gavekort/voucher i stedet for en pakkerejse, der er blevet aflyst, vil du ved en konkurs være dækket, hvis rejseudbyderen er registreret i Rejsegarantifonden. Det er vigtigt, at du har dokumentation vedrørende den aflyste pakkerejse, herunder dokumentation for, at du har betalt pakkerejsen.

Du kan læse mere på Rejsegarantifondens hjemmeside.

Hvis rejseudbyderen ikke er registreret i Rejsegarantifonden, vil dine muligheder for at få dækning afhænge af reglerne i det land, hvor rejseudbyderen hører hjemme.

Hvis rejseudbyderen ikke er registreret i Rejsegarantifonden

Hvis rejseudbyderen ikke er registreret i Rejsegarantifonden, så tjek, om rejseudbyderen er omfattet af en garantiordning i et andet EU-/EØS-land.

Hvis rejseudbyderen hører hjemme i et andet EU-land, kan Forbruger Europa hjælpe med at undersøge, om selskabet er tilmeldt en rejsegaranti i det pågældende land.

Hvis ikke rejseudbyderen er omfattet af en garantiordning og går konkurs, kan du evt. være dækket, hvis du har betalt med et internationalt kreditkort, fx Mastercard, Eurocard eller Visadelen på dit Visa/Dankort. Kontakt din bank, og hør om muligheden for at få dine penge tilbage.

Hvis du er afsted på rejsen

Pakkerejser

Hvis du har købt en pakkerejse og er afsted på rejsen, når rejseudbyderen går konkurs, vil Rejsegarantifonden sørge for hjemtransport, hvis rejseudbyderen er registreret i fonden.

Hvis rejseudbyderen ikke er registreret i Rejsegarantifonden, så tjek, om rejseudbyderen eventuelt er omfattet af en garantiordning i et andet EU-/EØS-land. Hvis rejseudbyderen hører hjemme i et andet EU-land, kan Forbruger Europa hjælpe med at undersøge, om selskabet er tilmeldt en rejsegaranti i det pågældende land.

Sammensatte rejser

Hvis du har købt et såkaldt sammensat rejsearrangement og er afsted på rejsen, vil Rejsegarantifonden sørge for hjemtransport, hvis rejsen lever op til fondens krav, og hvis transporten var det første element i det sammensatte rejsearrangement, du købte.

Hvis den sammensatte rejse ikke er omfattet af Rejsegarantifondens dækning, så tjek, om rejseudbyderen evt. er omfattet af en garantiordning i et andet EU-/EØS-land. Forbruger Europa kan hjælpe med at undersøge, om selskabet er tilmeldt en rejsegaranti i det pågældende land.

Læs mere om Rejsegarantifonden

Kunne du bruge siden?