Møbler til nedsatte priser

Sidst opdateret:

Køber du et møbel, der er nedsat i pris på grund af en fejl, skal butikken oplyse dig om, hvilke fejl og mangler der eventuelt har medført et nedslag i prisen.

Det er en god ide at få butikken til at notere det på kvitteringen, så du har på skrift, hvad I er blevet enige om.

Hvis du køber et møbel, hvor prisen er nedsat på grund af fejl, kan du ikke senere klage over de fejl, der var årsagen til prisnedsættelsen. Men finder du derefter andre fejl på møblet, fx sofaen, når du modtager den, kan du klage til butikken og eventuelt forlange et større nedslag, eller at varen tages retur.

Du kan ikke bede om at få møblet byttet til et andet tilsvarende møbel af samme mærke og samme model. Køber du en demonstrationsmodel, så er det dette specifikke møbel, du har købt, og du har derfor ikke krav på at få varen byttet. Men du kan klage med henblik på at ophæve købet og få pengene tilbage eller med henblik på at få et større nedslag i pris eller få skaden udbedret.

Bevisbyrden ligger hos butikken. Det vil sige, hvis du har købt en sofa, og der på kvitteringen står, du har fået nedslag i pris på grund af én plet på betrækket, og du modtager en sofa med andre fejl, så kan du klage. Butikken kan ikke levere en sofa til dig med andre fejl, end I har aftalt med henvisning til, at der er givet nedslag i prisen.

En butik kan ikke tage et generelt forbehold ved for eksempel at skrive ”købt som beset” på kvitteringen. Et forbehold skal være konkret.

Demonstrationsmodeller og udstillingsmodeller

Har du købt et møbel, som for eksempel har stået i møbelhusets udstilling, så har du stadigvæk mulighed for at klage, hvis møblet er behæftet med fejl og mangler. Men da det er en udstillingsmodel, må det forventes, at møblet bærer præg af et vist slid.

Møbler på udsalg

Er et møbel sat til udsalg med en annonceret før- og efterpris, skal udsalgsprisen reelt være lavere end den pris, varen tidligere har været sat til salg til.

Annoncerer et møbelhus for eksempel, at en sofa før har kostet 12.000 kroner, men nu koster 6000 kroner, så skal sofaen reelt og dokumenteret have kostet 12.000 kroner i en længerevarende periode umiddelbart inden udsalget.

Førprisen skal være møbelhusets egen pris og ikke en vejledende pris eller markedspris.

Det vil sige, at der skal være tale om et reelt udsalg. Ellers har du mulighed for at klage med henblik på at få den annoncerede prisnedsættelse.

Læs mere om dine rettigheder ved udsalg 

Læs mere om typiske fejl ved møbler


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter

Kunne du bruge siden?