Skip navigation

Møbler og fortrydelsesret

Sidst opdateret:

Kan du fortryde købet af din nye sofa, dit nye bord eller den nye stol? Her kan du læse mere om reglerne, hvis du vil returnere eller bytte møblet.

Har du købt møblet i en fysisk butik?

Du kan ikke fortryde et køb i en butik, medmindre det blev aftalt ved købet. Du kan altså ikke returnere eller bytte møblet til en anden vare, medmindre butikken tilbyder retur- eller bytteret.

Det er derfor en god idé, hvis du på forhånd tjekker, om butikken giver retur- eller bytteret. Butikken stiller selv betingelserne for retur- eller bytteretten. Det kan fx være, at møblet skal tilbageleveres samlet eller usamlet, brugt eller ubrugt eller i brudt eller ubrudt emballage.

Tilbyder butikken ikke retur- eller bytteret, så tjek, om der er plads til møblet der, hvor det skal stå. Det kan også være en god ide at låne farveprøver og stofprøver. Så kan du sikre dig, at farven svarer til dine forventninger, når du ser den derhjemme. 

Du kan fx klage til butikken med henblik på, at de tager møblet retur eller udbedrer fejl og mangler, hvis:

  • Møblet har nogle andre mål end dem, butikken har opgivet
  • Der er brugt et andet materiale, end det du har valgt
  • Der er andre fejl og mangler ved møblet

Læs mere om rettigheder i forbindelse med reklamationer.

Læs mere om oplysninger om fortrydelsesret

Læs mere om typiske fejl ved møbler.

Har du købt møblet på nettet, via postordre eller andet fjernsalg? 

Du har som udgangspunkt altid 14 dages fortrydelsesret, når du handler med en virksomhed via fjernsalg. Fjernsalg er for eksempel via nettet.

Læs mere om dine rettigheder ved nethandel


 brev1Få ny viden om forbrugerområdet
 - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Facebook Gør som mere end 17.000 danskere
 - følg os på Facebook

Twitter
 Få aktuelle tips, råd og nyheder
 - deltag i debatten på Twitter

hammerSe afgørelser fra Forbrugerklagenævnet

Kunne du bruge siden?