Skip navigation

Møbler og fortrydelsesret

Sidst opdateret:

Kan du fortryde købet af din nye sofa, dit nye bord eller den nye stol? Her kan du læse mere om reglerne, hvis du vil returnere eller bytte møblet.

Har du købt møblet i en fysisk butik?

Skilter butikken med, at sofaen eller stolen kan returneres eller ombyttes, eller har du en skriftlig aftale med butikken om dette, kan du fortryde købet inden for rammerne af den pågældende aftale. 

Butikken stiller selv betingelserne for returret eller bytteret – for eksempel om møblet skal tilbageleveres samlet eller usamlet, brugt eller ubrugt eller i brudt eller ubrudt emballage.

Er der ikke en klar aftale om fortrydelsesret, kan et køb i en butik ikke fortrydes. Møblet kan altså ikke returneres eller byttes til en anden vare, hvis det viser sig, at du alligevel ikke vil have det.

Det er derfor en god ide, hvis du på forhånd måler op, om der er plads til møblet der, hvor du forestiller dig, det skal stå. Det kan også være en god ide at låne farveprøver og stofprøver for at sikre sig, at farven svarer til dine forventninger, når du ser den derhjemme.

Har møblet nogle andre mål end dem, butikken har opgivet, er der brugt et andet materiale, end det du har valgt, eller er der andre fejl og mangler ved møblet, kan du klage til butikken med henblik på, at de tager det retur eller udbedrer fejl og mangler.

Læs mere om rettigheder i forbindelse med reklamationer.

Læs mere om oplysninger om fortrydelsesret

Læs mere om typiske fejl ved møbler.

Har du købt møblet på nettet, via postordre eller andet fjernsalg? 

Du har som udgangspunkt altid 14 dages fortrydelsesret, når du handler med en virksomhed via fjernsalg – for eksempel via nettet eller postordrekataloger.

Læs mere om dine rettigheder ved nethandel.


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter

Kunne du bruge siden?