Skip navigation

Klager over brugte biler

Sidst opdateret:

Når du køber en brugt bil, vil den være slidt og have skavanker afhængigt af bilens alder, hvor langt den har kørt, og hvordan den har været brugt.

Du har altid to års reklamationsret, når du køber brugt bil hos en brugtbilsforhandler. Derudover kan forhandleren tilbyde dig garanti. Du skal være opmærksom på, at garantien ikke erstatter købelovens reklamationsret, men løber samtidig med reklamationsretten.

Fejl på en brugt bil kan groft deles op i fire grupper:

  • Kosmetiske fejl
  • Sikkerhedsmæssige fejl
  • Slid
  • Skader og skjulte fejl

Brugt bil

Hertil kommer de fejl, der drejer sig om forkerte oplysninger om bilen. Det kan fx være forkert motorstørrelse, forkert årgang, eller hvornår bilen sidst har været til syn.

Brugtbilsforhandleren må gerne sælge dig en bil med fejl

Men det er en forudsætning, at sælgeren klart har oplyst dig om, hvori den konkrete fejl består, og hvilken betydning den har. Det kan fx være, at et flækket topstykke betyder, at motoren skal skiftes, eller at støddæmperne er slidt og må forventes at skulle udskiftes meget snart.

Det er brugtbilsforhandleren, der skal bevise, at han har oplyst dig om konkrete fejl og deres betydning, og at du har accepteret at købe bilen i den tilstand.

Hvis bilen har en fejl – hvornår kan du få medhold i en klage?

Hvis brugtbilsforhandleren ikke har taget forbehold for konkrete fejl, kan bilen være mangelfuld efter reglerne i købeloven, hvis den er slidt eller skadet ud over, hvad du med rimelighed kunne forvente efter bilens alder og kørte kilometer.

Det er afgørende, at fejlen, eller dens årsag, har været til stede på leveringstidspunktet og samtidig er enten ud over det forventelige eller af sikkerhedsmæssig karakter.

Her kan du se eksempler på fejl på brugte biler, som andre forbrugere har klaget over, og vurdere din egen sag. I sidste ende vil resultatet af en klagesag altid afhænge af en konkret vurdering af den enkelte sag.

Kosmetiske fejl på den brugte bil

Det kan fx være ridser i lakken, pletter på sæderne, stenslag i forruden, uens lak, synlig rust eller en pynteliste der sidder løst eller helt mangler.

Kosmetiske fejl vil ofte være synlige – også for den ukyndige køber – og de betyder ikke noget for bilens køreegenskaber.

Det betyder, at du normalt ikke vil få medhold i en klagesag, der drejer sig om kosmetiske fejl.

Sikkerhedsmæssige fejl ved den brugte bil

Når du kører på de danske veje, skal din bil, efter færdselslovgivningen, opfylde en række sikkerhedsmæssige krav. Det gælder eksempelvis bremser, styretøj, lygter, dæk, sikkerhedsseler og udsyn.

Derfor er det vigtigt at tjekke, om bremserne er slidte, vangerne rustne, bagrudevarmeren itu, der er monteret forkert dækstørrelse, der er slør i rattet, eller lygterne er defekte.

Du kan normalt regne med at få medhold i en klagesag, der drejer sig om sikkerhedsmæssige fejl.

Hvis fejlen var synlig ved købet – fx en flækket rude, eller sælgeren oplyste dig om fejlen og dens betydning, vil du normalt ikke kunne få medhold.

Slid på den brugte bil

Hvor slidt, bilen er, vil selvfølgelig afhænge af dens alder, og hvor langt den har kørt. Men det betyder også meget, hvad den har været brugt til og hvordan. Bilmærke og model har også betydning, da nogle biler forventes at have længere levetid end andre.

Det kan være meget svært at afgøre, hvor slidt en bil med rimelighed må være, men du kan selvfølgelig stille større krav til en nyere bil end til en ældre. Køber du en rigtig gammel bil, må du også forvente, at den er meget slidt. Den forrige ejer har måske ikke villet ofre så meget på vedligeholdelsen, og du må forvente, at en række funktioner måske ikke længere fungerer. Det kan fx være aircondition, sædevarme eller cigarettænder.

Nogle dele på en bil skal jævnligt udskiftes, det gælder fx udstødning og bremseklodser. Disse dele må være slidt, men ikke slidt helt ned.

Du kan ikke forvente at få medhold i en klagesag om slid, hvis bilen ikke er slidt mere end forventeligt, eller hvis der er tale om en meget gammel bil.

Du kan muligvis få medhold i en klagesag om slid, hvis bilen er slidt mere, end man med rimelighed må forvente, eller hvis du udtrykkelig er blevet lovet, fx at airconditionanlægget virker.

Skader og skjulte fejl på den brugte bil

Det kan fx være en defekt gearkasse eller servostyring, at det er ukendt, hvornår tandremmen sidst er skiftet, eller at topstykket er flækket. Det kan også være camouflerede skader, som fx skjult rust.

Du kan forvente at få medhold i en klagesag om skader og skjulte fejl, hvis fejlen eller årsagen til den var til stede på leveringstidspunktet og er ud over, hvad du måtte forvente i forhold til bilens almindelige tilstand.

Du kan forvente at få medhold i en klagesag, hvis tandremmen knækker inden for udskiftningsintervallet eller i det tilfælde, hvor sælgeren ikke er bekendt med, hvornår tandremmen er udskiftet og ikke skriftligt har anbefalet dig straks at få den skiftet og oplyst om risikoen for motorskade, hvis den ikke bliver skiftet.

Forkerte oplysninger om den brugte bil

Det kan fx være, at du får oplyst, at bilen er en anden årgang, end den er, eller at den har kørt færre kilometer, end den har. Det kan også være oplysninger, brugtbilsforhandleren har undladt at give dig. Det kan fx være, at du ikke får at vide, at bilen har været udsat for en større skade, har kørt som taxa, eller at der er taget pant i bilen.

Du kan ikke forvente at få medhold i en klage om manglende eller forkerte oplysninger, hvis det ikke har haft betydning for dit køb af bilen. Det kan fx være i forhold til bilens brug, videresalgsværdi eller restlevetid.

Du kan forvente at få medhold i en klage om manglende eller forkerte oplysninger, hvis det har betydning for bilens brug, videresalgsværdi eller restlevetid.

Hvis forhandleren oplyser, at bilen er produceret i et bestemt år, og det ikke er tilfældet, kan det være en mangel, hvis fejlen ikke rettes inden købet.

Klag først til bilforhandleren

Du skal altid klage til brugtbilsforhandleren, hvis den brugte bil har en fejl, som du mener, er dækket af den to-årige reklamationsret eller af en eventuel garanti. Hvis du lader bilen reparere af en tredjepart, kan du miste din ret til at få reparationen betalt af brugtbilsforhandleren.

Viser sig en fejl på din brugte bil, skal du altid klage til forhandleren, før du foretager dig andet. Brugtbilsforhandleren har ret til at se fejlen og vurdere, om han mener, den er omfattet af købelovens reklamationsret eller en garanti.

Hvis brugtbilsforhandleren anerkender, at han skal betale reparationen, skal bilen repareres inden for rimelig tid. Hvor lang tid det er, afhænger bl.a. af fejlens art, og hvor besværligt det er at skaffe reservedele.

Mener brugtbilsforhandleren ikke, at fejlen er dækket af købeloven eller garantien, har du mulighed for at gå videre med sagen til Ankenævn for biler eller domstolene.

Ankenævn for biler behandler klager, som vedrører køb af bil (både ny og brugt) over 10.000 kr. samt værkstedsregninger på over 1.500 kr.

Du kan læse mere om Ankenævn for biler på bilklage.dk

Bilforhandleren betaler transport af bilen

Er fejlen ved bilen dækket af reglerne i købeloven, skal brugtbilsforhandleren betale transportomkostningerne, hvis bilen skal fragtes til værkstedet, der skal betales bropenge og lignende. Det gælder også, selvom brugtbilsforhandleren bor langt væk.

Lad ikke bilen reparere hos tredjepart

Du skal ikke lade bilen reparere af en tredjepart, medmindre det udtrykkeligt er aftalt med brugtbilsforhandleren. Du risikerer at miste dine rettigheder efter købeloven og en eventuel garanti, hvis brugtbilsforhandleren ikke får mulighed for at tage stilling til din klage.

Er du nødt til at få bilen repareret hos en tredjepart, fx under en bilferie, må du prøve at sikre dig beviser for fejlen, fx ved at få udskiftede reservedele med hjem eller anden dokumentation fra værkstedet. Så kan du senere prøve at få dækket dine omkostninger hos brugtbilsforhandleren. Du vil i sådanne tilfælde typisk kun kunne få erstatning, hvis brugtbilsforhandleren burde have opdaget fejlen, inden han solgte bilen til dig. Der er altså en risiko for, at du selv kommer til at betale reparationen.

Lav en aftale med brugtbilsforhandleren

Hvis brugtbilsforhandleren bor meget langt væk fra dig, fx i en anden landsdel, kan du i forbindelse med købet forsøge at aftale med brugtbilsforhandleren, at reparationer overlades til et værksted i nærheden af dig.

Klager over motorcykler eller leje af bil

Har du problemer vedrørende blandt andet motorcykler eller leje af en bil, kan du klage til Center for Klageløsning. Center for Klageløsning behandler de klager, som Ankenævn for biler ikke behandler. Det er dog en forudsætning, at prisen er mindst 1.050 kr. og højst 100.000 kr.

Se, hvordan du klager til Center for Klageløsning

Klager over knallerter

Center for Klageløsning kan behandle klager over knallerter.

Klager over tilbehør til biler

Center for Klageløsning kan behandle klager over tilbehør til biler og tjenesteydelser i forbindelse med tilbehør til biler.

I praksis betyder det, at du kan klage til Center for Klageløsning, hvis du får problemer i forbindelse med køb og montering af fx en motor, fælge, gearkasse, hækspoiler, en tagbagagebærer, en cd- eller dvd-afspiller, en radio, et GPS-anlæg eller en bilbarnestol. Det er dog en forudsætning, at prisen er mindst 1.050 kr. Her er der tale om tilbehør, du kan montere på bilen eller afmontere efter behov og lyst.

Center for Klageløsning kan behandle de klager, som Ankenævn for biler ikke behandler.

Læs mere om reklamationsret og garanti på brugte biler


nyhedsbrevFå ny viden om forbrugerområdet
- tilmeld dig vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter

Kunne du bruge siden?