FAKTAARK: Spar penge på at skifte bilforsikring

Sidst opdateret:

Mere end 90 procent af dem, der flytter deres bilforsikring til et nyt selskab, får en bedre pris eller ydelse ud af det. Men kun omkring hver femte af os gør det. Det viser nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som har undersøgt forbrugernes skifteadfærd på 13 markeder.

Udvalgte fakta fra undersøgelsen: Bilforsikringer

Har du flyttet din bilforsikring fra ét forsikringsselskab til et andet inden for de seneste to år?

  • Ja: 22 procent
  • Nej: 78 procent

Hvor lang tid tror du, det vil tage at flytte din bilforsikring?

  • Mindre end 2 timer: 78 procent
  • Omkring 2-5 timer: 15 procent
  • 6 timer eller derover: 7 procent

Hvor lang tid har du i alt brugt på at flytte din bilforsikring?

  • Mindre end 2 timer: 68 procent
  • Omkring 2-5 timer: 25 procent
  • 6 timer eller derover: 8 procent

Fik du en bedre pris eller en bedre ydelse/service ud af at flytte din bilforsikring?

  • Ja, en bedre pris: 82 procent
  • Ja, en bedre ydelse/service: 15 procent
  • Nej, det har vist sig, at jeg ikke fik noget ud af at skifte: 1 procent
  • Jeg er usikker på, om jeg fik noget ud af det: 2 procent

Har du prøvet at forhandle med dit nuværende forsikringsselskab om en bedre pris eller ydelse på din bilforsikring?

  • Ja, og det lykkedes: 29 procent
  • Ja, men det lykkedes ikke: 8 procent
  • Nej: 63 procent

Ud af dem der forhandlede, hvor mange lykkedes det at få en bedre pris eller ydelse?

  • Det lykkedes: 79 procent
  • Det lykkedes ikke: 21 procent

Om undersøgelsen:

Megafon har på vegne af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen spurgt 5.000 danskere om, hvor ofte de skifter leverandør og forhandler om pris og ydelse på 13 markeder.

De 13 undersøgte markeder er autoværksteder, tandlæger, håndværkere, hårde hvidevarer, babyudstyr, pakkerejser, indboforsikring, bilforsikring, bank, realkreditselskaber, mobilabonnement, fitness og investeringsforeninger.

Læs mere:

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?