FAKTAARK: Dit realkreditlån er også til forhandling

Sidst opdateret:

Forbrugerne kan ofte høste en bedre pris eller ydelse ved at skifte realkreditselskab. Det viser nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som har undersøgt forbrugernes skifteadfærd på 13 markeder.

Udvalgte fakta fra undersøgelsen: Realkreditselskaber

Har du skiftet realkreditselskab inden for de seneste to år?

  • Ja: 5 procent
  • Nej: 95 procent

Hvor lang tid tror du, det vil tage at skifte realkreditselskab?

  • Mindre end 2 timer: 44 procent
  • Omkring 2-5 timer: 28 procent
  • 6 timer eller derover: 28 procent

Hvor lang tid har du i alt brugt på at skifte realkreditselskab?

  • Mindre end 2 timer: 32 procent
  • Omkring 2-5 timer: 37 procent
  • Omkring 6-10 timer: 31 procent

Fik du en bedre pris eller en bedre ydelse/service ud af at skifte realkreditselskab?

  • Ja, en bedre pris: 53 procent
  • Ja, en bedre ydelse/service: 28 procent
  • Nej, det har vist sig, at jeg ikke fik noget ud af at skifte: 1 procent
  • Jeg er usikker på, om jeg fik noget ud af det: 18 procent

Har du prøvet at forhandle med dit nuværende realkreditselskab om en bedre pris eller ydelse?

  • Ja, og det lykkedes: 13 procent
  • Ja, men det lykkedes ikke: 7 procent
  • Nej: 79 procent

Ud af dem der forhandlede, hvor mange lykkedes det at få en bedre pris eller ydelse?

  • Det lykkedes: 64 procent
  • Det lykkedes ikke: 36 procent

Om undersøgelsen:

Megafon har på vegne af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen spurgt 5.000 danskere om, hvor ofte de skifter leverandør og forhandler om pris og ydelse på 13 markeder.

De 13 undersøgte markeder er autoværksteder, tandlæger, håndværkere, hårde hvidevarer, babyudstyr, pakkerejser, indboforsikring, bilforsikring, bank, realkreditselskaber, mobilabonnement, fitness og investeringsforeninger.

Læs mere:

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?