Skip navigation

FAKTAARK: Det kan give gevinst at forhandle om investeringsproduktet

Sidst opdateret:

Syv ud af 10 får enten en bedre pris eller ydelse, når de forhandler om prisen med deres investeringsforening. Men kun få går efter gevinsten. Det viser nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som har undersøgt forbrugernes skifteadfærd på 13 markeder.

Udvalgte fakta fra undersøgelsen: Investeringsforeninger

Undersøgte du forskellige investeringsforeninger, inden du købte investeringsbeviser i din nuværende investeringsforening?

  • Ja: 32 procent
  • Nej: 68 procent

Har du skiftet fra én investeringsforening til en anden inden for de seneste to år?

  • Ja: 15 procent
  • Nej: 85 procent

Hvor lang tid tror du, det vil tage at skifte investeringsforening?

  • Mindre end 2 timer: 75 procent
  • Omkring 2-5 timer: 16 procent
  • Omkring 6-10 timer eller derover: 10 procent

Hvor lang tid har du i alt brugt på at skifte investeringsforening?

  • Mindre end 2 timer: 50 procent
  • Omkring 2-5 timer: 29 procent
  • Omkring 6-10 timer eller derover: 21 procent

Fik du en bedre pris eller en bedre ydelse/service ud af at skifte investeringsforening?

  • Ja, en bedre pris: 27 procent
  • Ja, en bedre ydelse/service: 40 procent
  • Nej, det har vist sig, at jeg ikke fik noget ud af at skifte: 7 procent
  • Jeg er usikker på, om jeg fik noget ud af det: 25 procent

Har du prøvet at forhandle med din nuværende investeringsforening om en bedre pris eller ydelse?

  • Ja, og det lykkedes: 6 procent
  • Ja, men det lykkedes ikke: 2 procent
  • Nej: 92 procent

Ud af dem der forhandlede, hvor mange lykkedes det at få en bedre pris eller ydelse?

  • Det lykkedes: 71 procent
  • Det lykkedes ikke: 29 procent

Om undersøgelsen:

Megafon har på vegne af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen spurgt 5.000 danskere om, hvor ofte de skifter leverandør og forhandler om pris og ydelse på 13 markeder.

De 13 undersøgte markeder er autoværksteder, tandlæger, håndværkere, hårde hvidevarer, babyudstyr, pakkerejser, indboforsikring, bilforsikring, bank, realkreditselskaber, mobilabonnement, fitness og investeringsforeninger.

Læs mere:

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98


 brev1Få ny viden om forbrugerområdet
 - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Facebook Gør som mere end 17.000 danskere
 - følg os på Facebook

Twitter
 Få aktuelle tips, råd og nyheder
 - deltag i debatten på Twitter

hammerSe afgørelser fra Forbrugerklagenævnet

Kunne du bruge siden?