Eksempler: Sådan kan en sag løses

En fælles løsning kan være flere ting. Her kan du se eksempler på sager fra Center for Klageløsning, hvor forbrugeren og virksomheden har fundet frem til en fælles løsning.

Eksempel 1: Køb af bukser

Forbrugeren købte et par bukser på tilbud til 849 kr. Efter at hun havde brugt bukserne et par gange og vasket dem, opdagede hun, at de krøllede lidt i stoffet.

Forbrugeren klagede derefter til tøjbutikken over, at bukserne krøllede i stoffet. Parterne kunne ikke blive enige om en løsning, fordi sælgeren ikke mente, at der var noget galt med bukserne. Måske havde forbrugeren købt et par bukser i en lidt for lille størrelse.

Forbrugeren kontaktede herefter Center for Klageløsning og ønskede købet ophævet.

Ved Center for Klageløsning blev parterne enige om, at forbrugeren fik et gavekort på 849 kr. til tøjbutikken, i stedet for at købet blev ophævet.

Eksempel 2: Køb af flybillet

Forbrugeren havde købt en flyrejse tur/retur til Berlin. Prisen inkluderede fast-track check-in og lounge i returlufthavnen. Da forbrugeren skulle hjem igen, var der imidlertid hverken fast-track check-in eller lounge i returlufthavnen.

Forbrugeren klagede til flyselskabet over, at der ikke havde været fast-track check-in og lounge i returlufthavnen. Parterne kunne ikke blive enige om en løsning, fordi flyselskabet mente, at det var lufthavnens ansvar.

Forbrugeren kontaktede Center for Klageløsning og ønskede at få en delvis tilbagebetaling af købesummen på 536 kr., hvilket svarede til differencen mellem en flyrejse med og uden fast-track check-in og lounge.

Ved Center for Klageløsning blev parterne enige om, at forbrugeren - i stedet for en delvis tilbagebetaling af købesummen – kunne få et gavekort til en rejse med flyselskabet det kommende år på EUR100. Det var cirka 200 kr. mere, end forbrugeren havde krævet i delvis tilbagebetaling.

Eksempel 3: Støvler gik i stykker

Forbrugeren havde købt et par støvler. Efter seks dage klagede forbrugeren over, at støvlerne var ødelagt. Butikken afviste forbrugerens klage med, at skaden på støvlerne var selvforskyldt.

Forbrugeren kontaktede herefter Center for Klageløsning, hvor parterne i første omgang blev opfordret til selv at finde en løsning. Da forbrugeren kontaktede butikken, blev hun tilbudt et par nye støvler af samme type, hvilket hun accepterede.

Eksempel 4: Dyrlægeregning

Forbrugeren havde taget sin kat til dyrlæge, fordi den havde en byld.

Dyrlægen opererede katten. Under opvågningen opstod der imidlertid akutte komplikationer, og inden dyrlægen kunne nå at kontakte forbrugeren, lagde dyrlægen katten i narkose.

Efterfølgende vejledte dyrlægen forbrugeren om, at de havde lagt katten i narkose. Forbrugeren mente ikke, at han var blevet vejledt korrekt om forløbet og ville gerne have et afslag i dyrlægeregningen, der lød på ca. 6.000 kr. Det afviste dyrlægen, da de mente, forbrugeren var vejledt korrekt, og at det er almindeligt kendt, at der kan opstå komplikationer ved en operation.

Forbrugeren kontaktede Center for Klageløsning, hvor en sagsbehandler talte med parterne om de generelle regler på området og muligheden for at finde en løsning. Parterne blev herefter enige om, at forbrugeren fik et afslag på 1.500 kr.

Eksempel 5: Køb af reservedel til bil

Forbrugeren købte en reservedel til sin bil i en butik. Reservedelen skulle bestilles hjem. Da forbrugeren modtog delen, fandt forbrugeren ud af, at den ikke kunne bruges.

Forbrugeren ønskede derfor at fortryde købet og få hele købesummen tilbagebetalt. Det afviste butikken, da der ikke er fortrydelsesret ved køb i en fysisk butik. Butikken tilbød i stedet, at forbrugeren kunne få et tilgodebevis.

Forbrugeren kontaktede Center for Klageløsning og ønskede at få hele købesummen tilbagebetalt.

Ved Center for Klageløsning blev forbrugeren vejledt om, at der ikke er fortrydelsesret ved køb i en fysisk butik. Butikken fortalte endvidere, at et tilgodebevis kunne bruges til alle bilmærker i butikken.

Forbrugeren accepterede herefter at tage imod tilgodebeviset.

Sidst opdateret: 28. marts 2017

Kunne du bruge siden?