Rundt om reklamation

Både forbruger og erhvervsdrivende må tage stilling til en række spørgsmål i forbindelse med forsøget på at finde en mindelig løsning. 

Hvori består fejlen 

  • Er varen helt ud af funktion?
  • Er det en mindre ”skønhedsfejl”?
  • Mangler varen en funktion eller egenskab, som blev lovet ved købet?
  • Er det en periodisk fejl?
  • Kan varen bruges på trods af fejlen?

Forbrugerens behov for varen

  • Er det en vare, forbrugeren bruger hver dag?
  • Er den svær at undvære i en periode?
  • Er det en sæsonvare?

Varens tilstand

  • Hvor gammel er varen?
  • Hvor slidt er den?
  • Hvad er den forventede restlevetid? 
  • Hvad er varens værdi uden fejlen?

Kan problemet løses

  • Kan varen repareres – hvor lang tid tager det, og hvad koster det?
  • Kan varen ombyttes til en identisk vare, en lignende vare eller en renoveret vare – hvad vil det koste?
  • Skal varen sendes til importør eller producent?
  • Er det muligt at låne forbrugeren en lignende vare i en periode?

Forhold omkring købet

  • Er varen en del af et samlet køb, fx jakken til en habit?
  • Følger der en brugsanvisning med varen?
  • Er der taget et forbehold ved købet, fx at varen ikke er til udendørs brug?
  • Er varen købt på kredit?
Oprettet: 01. oktober 2015

Hold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

Gør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

Få aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter

Kunne du bruge siden?