Fejl: Løsningsmuligheder

Oprettet:

Der er mange muligheder, hvis varen/ydelsen har en fejl. Du og virksomheden må tage stilling til følgende spørgsmål i forsøget på at finde en mindelig løsning.

  • Er varen helt ude af funktion?
  • Er det en mindre ”skønhedsfejl”?
  • Mangler varen en funktion eller egenskab, som blev lovet ved købet?
  • Er det en periodisk fejl?
  • Kan varen bruges på trods af fejlen?

Forbrugerens behov for varen

  • Er det en vare, du bruger hver dag?
  • Er den svær at undvære i en periode?
  • Er det en sæsonvare?

Varens tilstand

  • Hvor gammel er varen?
  • Hvor slidt er den?
  • Hvad er den forventede restlevetid? 
  • Hvad er varens værdi uden fejlen?

Kan problemet løses?

  • Kan varen repareres – hvor lang tid tager det, og hvad koster det?
  • Kan varen ombyttes til en identisk vare, en lignende vare eller en renoveret vare – hvad vil det koste?
  • Skal varen sendes til importør eller producent?
  • Er det muligt at låne dig en lignende vare i en periode?

Forhold omkring købet

  • Er varen en del af et samlet køb, fx jakken til en habit?
  • Følger der en brugsanvisning med varen?
  • Er der taget et forbehold ved købet, fx at varen ikke er til udendørs brug?
  • Er varen købt på kredit?

Eksempler på løsningsmodeller: 

  • Hvis en reparation tager lang tid, eller hvis du akut har brug for varen, kan du låne en anden vare i mellemtiden.
  • Hvis en reparation tager lang tid, eller hvis du er flyttet langt væk fra butikken, kan det aftales, at varen repareres på et andet værksted.
  • Hvis varen er blevet repareret flere gange, kan den i stedet ombyttes til en ny vare, en renoveret vare eller en anden vare med de samme egenskaber afhængig af den oprindelige vares alder og tilstand.
  • Hvis en vare er repareret flere gange, kan virksomheden få et sidste forsøg fx mod et løfte om ombytning, hvis reparationen ikke hjælper.
  • Hvis købet bliver ophævet, kan du få alle dine penge retur, hvis der er tale om en nyere vare. Har du brugt varen gennem længere tid uden problemer, kan virksomheden opkræve et beløb for din brug af varen.
  • Er varen tæt på at være slidt op, kan du i stedet for reparation eller ombytning få et afslag i prisen.

Læs mere om klager over varer/ydelser

 

Artikel - 15. januar 2018


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter

Kunne du bruge siden?