Fortrydelsesret og returret

Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælgeren, om han vil tilbyde returret. Ved nethandel har du derimod som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.

Returret: Køb i en butik

Et køb er en bindende aftale, og du kan som udgangspunkt ikke fortryde dit køb. Selvom mange butikker tilbyder en retur- eller bytteret, er det ikke en ret, du har efter lovgivningen, hvis det ikke er aftalt ved købet.

Sælgeren bestemmer altså selv, om han eller hun vil tilbyde en fortrydelsesret, og hvilke regler der skal gælde for fortrydelsesretten.

Det kan fx være:

  • Hvor lang fortrydelsesfristen skal være
  • Om du kan få pengene igen eller bytte til andre varer i butikken
  • Om du kan få et tilgodebevis

Er du blevet lovet en returret, skal du have dine penge igen. Er du blevet lovet en bytteret, kan du vælge andre varer i butikken.

Som udgangspunkt må du forvente, at varen skal returneres i en stand, så den kan sælges igen som ny. Stiller sælgeren andre krav, må han eller hun oplyse det tydeligt inden købet.

Det kan fx være:

  • At varen skal returneres i originalemballage
  • At alle mærker sidder på varen
  • At plomberinger ikke er brudt

Det vil normalt være en forudsætning, at varen fremstår som ny og ubrugt, så den kan sælges igen. Stiller sælgeren andre krav til varens stand, fx at samtlige mærker stadig sidder på varen, at originalemballagen er intakt og lignende, skal du have det tydeligt oplyst ved købet.

Fortryder du købet, skal du bevise, hvor og hvornår du har købt varen, hvad den har kostet, og at du er blevet lovet en ret til at bytte eller returnere varen. Det er derfor vigtigt, at du gemmer din kvittering og får noteret på den, at du har fortrydelsesret, hvis det ikke allerede står der.

Gode råd: 

  • Er det er vigtigt for dig, at varen kan byttes, må du undersøge, om butikken tilbyder en fortrydelsesret
  • Tjek, hvor lang fortrydelsesfristen er
  • Vær forberedt på, at varen skal leveres tilbage i en stand, så den kan sælges igen som ny. Du kan altså ikke tage varen i egentlig brug
  • Tjek, om sælgeren stiller andre krav til varen, fx at alle mærker sidder på varen, eller at den leveres tilbage i den originale emballage
  • Få vilkårene for fortrydelsesretten på skrift, fx på din kvittering
  • Husk at gemme din bon

Læs mere om reglerne, hvis varen er købt på udsalg

Fortrydelsesret: Køb på nettet

Når du handler på nettet, har du 14 dages fortrydelsesret, der løber, fra du har modtaget varen.

Køber du en ydelse, løber fortrydelsesretten fra bestillingen.

Når du køber mad, billetter, flyrejser og nogle få andre ting, har du slet ikke fortrydelsesret.

Gode råd:

  • Sælgeren har pligt til at oplyse, hvortil du skal sende varen, hvis du fortryder.
  • Overhold 14-dages fristen. Du skal meddele sælgeren, at du fortryder inden udløbet af fristen. Herefter har du yderligere 14 dage til at returnere selve varen.
  • Pas på varen. Varen må være prøvet, men ikke taget i brug i en grad, så den ikke kan sælges igen. Ellers skal du betale for værdiforringelsen. 
  • Gem for en sikkerheds skyld brugsanvisninger, mærker, formstøbt plast og lignende, så kan sælgeren få det hele tilbage, hvis du fortryder købet.
  • Du skal selv betale returforsendelsen, hvis du ikke har aftalt andet. Få en kvittering fra postvæsenet.
  • Du skal have alle dine penge tilbage – herunder de oprindelige leveringsomkostninger. Sælgeren har en frist 14 dage til tilbagebetalingen.

Har du returneret varen rettidigt, i samme stand mv., men returnerer netbutikken ikke dine penge, kan du kontakte din bank for hjælp. 

Se vores guide til, hvordan du bruger din fortrydelsesret ved køb på nettet.

Læs mere om, hvordan du klager over køb på nettet.

Kan du fortryde dele af et netkøb?

Køber du flere varer i en netbutik, fx både et par sko og en taske, kan du ikke fortryde dele af købet, medmindre du har aftalt det med netbutikken. Tilbyder netbutikken, at du kan fortryde dele af købet, skal du have prisen for varen tilbagebetalt.

Derudover kan netbutikken selv vælge, om den vil tilbagebetale de penge, du har betalt for at få leveret varen. Fremgår det ikke klart og tydeligt af netbutikkens aftalevilkår, at du ikke kan få leveringsomkostningerne tilbagebetalt, skal du have alle pengene for leveringen retur.

Fortrydelsesret - handel med privatperson

Når du handler med en privatperson, har du kun fortrydelsesret, hvis I har aftalt det på forhånd.

Hvis varen ikke passer eller ikke er, som du havde håbet, er det bedst at have en klar aftale med sælgeren.

Aftal derfor med sælgeren, at du kan fortryde købet, før du køber

Handler du på Trendsales, DBA eller andre af den type hjemmesider, så prøv at tjekke, om sælgeren er nem at handle med. Måske har andre givet en rating eller skrevet kommentarer om sælgeren. 

Sidst opdateret 26.11.2018

Kunne du bruge siden?

Læs mere om fortrydelsesret og returret:


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter