Køb af barnevogn

Skal du købe barnevogn? Her kan du læse mere om returret, fortrydelsesret og reklamationsret og desuden få gode råd til, hvad du skal være opmærksom på.

Når du skal købe barnevogn, så gør dig klart, hvad dit behov er, og om barnevogn og pris lever op til det. Vil du fx have en kombivogn, en som er nem at bruge i byen, på grusveje, en med et langt liggemål, som kan bruges længe osv.

Læs eventuelt test af barnevogne, før du køber. Husk også at tjekke priser på barnevogne flere steder – også på nettet. Brug evt. portaler til at sammenligne priserne.

Brugt barnevogn

Undersøg, om det evt. kan betale sig for dig at købe barnevognen i udlandet. Overvej også, om du har lyst til at købe en brugt barnevogn.

Garanti på barnevognen

Tjek, om der gives en garanti på barnevognen.

Undersøg, hvad der følger med af udstyr, og hvad du kan tilkøbe, samt hvad det koster. Tjek, om der følger en vedligeholdelsesvejledning med barnevognen.

Undersøg, om regelmæssige servicetjek er inkluderet i prisen.

Gem bonen               

Prøv at opnå en rabat – særligt hvis du køber mere babyudstyr på én gang.

Tjek låneomkostningerne, hvis du låner penge til at købe vognen for.

Husk at gemme bonen og andre dokumenter, du får ved købet af barnevognen. Du kan få brug for dem, hvis der senere opstår problemer med barnevognen.

Køb af barnevogn på nettet       

Du har som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret, hvis du vælger at købe din barnevogn på nettet.

Det betyder, at du har krav på at få de penge tilbage, som du måtte have betalt, hvis du udnytter din fortrydelsesret. Men du skal selv betale returforsendelsen, og det kan godt blive dyrt for så stor en genstand som en barnevogn.

Viser det sig, at barnevognen har fejl eller mangler, gælder der de samme regler som ved køb i en almindelig butik, hvilket vil sige, at du har to års reklamationsret.

Nogle butikker sælger deres varer både i en almindelig butik og på nettet. Har du bestilt barnevognen på nettet, men hentet og betalt den i butikken, kan der opstå tvivl om, hvorvidt dit køb er et almindeligt butikskøb eller e-handel med 14 dages fortrydelsesret.

Her er tidspunktet for selve købsaftalen afgørende. Er barnevognen bestilt på nettet, er købet dækket af reglerne for e-handel, selvom du henter og betaler varen i den "fysiske" butik. Hvis du bare har set barnevognen på nettet og måske forhørt dig nærmere om den, men først afgiver den egentlige bestilling i den "fysiske" butik, er købet et butikskøb, og du har kun fortrydelsesret, hvis du har aftalt det med sælgeren.

Køb af barnevogn i butik

Køber du barnevognen i en butik, har du ikke automatisk returret. Mange butikker tilbyder dog som en service, at deres kunder kan komme tilbage med varen og enten få pengene igen eller bytte den til andre varer. En butik, der tilbyder returret, vil normalt oplyse det på skilte i butikken eller trykke det på bonen.

Butikken kan selv bestemme, hvilke regler der skal gælde, hvis du fortryder købet. De fleste vil forlange, at barnevognen er hel og ubrugt, så den kan sælges igen som ny. De fleste vil også forlange, at du kan fremvise bonen. Butikken skal oplyse dig om vilkårene for at fortryde, før du handler.

Vælger butikken, at nogle varer skal være undtaget fra retten til at fortryde, det vil fx ofte gælde udsalgsvarer, skal det oplyses tydeligt og på samme måde som oplysninger om bytte- eller returret, så kunderne ikke er i tvivl.

En bestilling er en aftale om køb, og den aftale er ligeså bindende som selve købet. Der gælder altså de samme regler for bestilte varer som for varer, du allerede har fået leveret. Det gælder, uanset om varen er betalt eller ej.

Barnevogne og reklamationsret

Har barnevognen en fejl, som butikken er ansvarlig for, gælder købelovens regler om mangler ved varen, og butikken skal tilbyde enten at reparere eller at ombytte barnevognen Ender butikken i den situation med at tage barnevognen retur, kan den ikke stille krav om, at den er ubrugt, at mærkerne sidder på osv., som den kan forlange i forbindelse med fortrydelse.