Vejhjælp

Du skal have hurtig hjælp, hvis uheldet er ude, eller bilen går i stå. Autohjælp/vejhjælp tegner du som et abonnement eller som et tillæg til din forsikring.

Er din bil kaskoforsikret, er du automatisk sikret vejhjælp i Europa. En kaskoforsikring kan derfor suppleres med et abonnement på vejhjælp, der ikke har udvidet hjælp i udlandet.

Har du ikke kaskoforsikret din bil, og kører du fx meget uden for landets grænser, kan det være fornuftigt at betale lidt mere og vælge et abonnement, hvor dækningen også gælder i udlandet.

Kører du overvejende i Danmark og aldrig i udlandet, har du kun brug for et basisabonnement.   

Er garantien for hurtig afhentningstid også vigtig for dig, så stiller alle plusabonnementerne garantier for, at hjælpen er fremme inden 45 minutter.

Betal ikke for dobbelt vejhjælp

En del forsikringsselskaber tilbyder kunderne vejhjælp som en del af forsikringsaftalen. Du betaler ikke ekstra for at få vejhjælp med i forsikringen. Men du kan komme til at betale mere end nødvendigt, hvis du ikke sørger for at opsige din anden abonnementsaftale om vejhjælp.

Gennemgå hvilke ydelser, de to ordninger dækker, og vurder så, hvilken type vejhjælp, du har behov for.

Der kan være stor forskel på de ydelser, som vejhjælpen dækker. Kører du meget i udlandet, skal du være opmærksom på, at der kan være forskel på, hvor god dækningen er med hensyn til betaling af hotelophold og tilbud om erstatningsbil, hvis uheldet er ude.

Vejhjælp i udlandet - Det røde kort

Er dit køretøj kaskoforsikret hos et dansk forsikringsselskab, kan du ved motorstop, færdselsuheld eller lignende få autohjælp over hele Europa. Ordningen bliver kaldt 'det røde kort'.

Det røde kort er et bevis på, at du har kaskoforsikring. Du behøver ikke at medbringe det røde kort på rejsen, men skal blot være tilmeldt ordningen, og have telefonnummeret med til SOS’ Internationale Alarmcentral på telefon +45 70 10 50 52 med i bilen.  

Ordningen det røde kort er integreret i kaskoforsikringen, og dækker assistanceydelser som:

  • Vejhjælp på skadestedet
  • Bugsering
  • Hotel og nødvendig lokaltransport
  • Udlejningsbil
  • Hjemrejse
  • Hjemtransport af køretøj
  • Fremskaffelse og forsendelse af reservedele

I tilfælde af skader i udlandet skal du kontakte SOS’ Internationale Alarmcentral på telefon +45 70 10 50 52. Alarmcentralen kan også besvare spørgsmål om, hvordan du er dækket og hjælpe med at bestille bugsering og reparation i udlandet.

Du tilmelder dig ordningen det røde kort ved at henvende dig til dit forsikringsselskab i god tid, inden du rejser. Det er også muligt, at downloade det røde kort direkte på SOS Internationals hjemmeside, sos.dk.

SOS International tilbyder også det røde kort som en gratis app:

App med det røde kort hos SOS International

Klager over vejhjælp

Har du stået i en situation, hvor du har oplevet at vejhjælpen kom sent, eller servicen ikke levede op til dine forventninger? Tjek først vilkårene i dit abonnement. Det har nemlig betydning for, hvordan du skal forholde dig, hvis du vil klage.

Har du et abonnement på autohjælp, hvor du betaler direkte til enten Falck Vejhjælp, FDM vejhjælp eller SOS Dansk Autohjælp, skal du kontakte selskaberne.

Har du abonnement på vejhjælp via en forening eller en autoforhandler, skal du forholde dig på samme måde.

Har du abonnement på vejhjælp via et forsikringsselskab, og vil du klage over den måde, du er blevet behandlet på, skal du i første omgang kontakte en medarbejder i forsikringsselskabet.

Vil du stadig klage, skal du gøre det skriftligt til forsikringsselskabet. Forklar i dit brev, hvad du er utilfreds med, og hvad du forventer af forsikringsselskabet. 

Vil forsikringsselskabet ikke give dig ret, kan du klage til Ankenævnet for Forsikring:

Læs mere hos Ankenævnet for forsikring

Læs mere om forsikringer af transportmidler hos Forsikring og Pension