Nyheder

 

Her kan du se alle nyheder fra Forbrug.dk. De er sorteret, så de nyeste ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter nyheder om specifikke emner.

 

 

Danskerne har det svært med mobil- og tv-abonnementet

05. juli 2017

Danske forbrugere har svært ved at gennemskue mobiltelefoni, in-ternet og tv, og de har generelt en dårligere oplevelse af markederne end deres europæiske naboer. Det viser Konkurrence- og Forbruger-styrelsens analyse ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder”.

Forbrugerne: Svært at sammenligne priser på el og gas

03. juli 2017

Forsyningsmarkeder som el og gas volder forbrugerne problemer, når de skal sammenligne produkter og priser, viser analysen ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder”. Det kræver kun få klik at undersøge el- og gasaftalen, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Emojis gjorde ferien til en dyr fornøjelse

23. juni 2017

En forbruger skal betale for 430 SMS’er sendt hjem fra Vietnam, selvom forbrugeren mente, at hun kun havde sendt omkring 20. Forklaringen er brugen af emojis, hvor blot en enkelt kan fylde mange tegn og dermed mange SMS’er. Forbrugeren tabte sin sag ved Teleankenævnet.

Sag om ansvar ved flykonkurs på Firmatjek

21. juni 2017

En sag om et rejsebureaus ansvar ved flykonkurs er blandt de 10 sager på juni måneds Firmatjek, der også byder på en utæt haveiglo og en ballonflyvning, der aldrig blev udført. Firmatjek er Nævnenes Hus’ liste med virksomheder, der ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser.

Ofte kan koeb af ferieoplevelser ikke fortrydes

16. juni 2017

Danskerne bruger i snit flere tusinde kroner om året på rejser, hotelophold og kultur og underholdning, og handlen foregår i stigende grad på nettet. Forbrugerne bør være ekstra opmærksomme på at tjekke priser og vilkår, for i modsætning til andre netkøb er der ikke fortrydelsesret på flyrejser, koncertbilletter og hotelophold.

Se hvad vi har svært ved at købe

15. juni 2017

Mobiltelefoni, tv-pakker, brugte biler, ejendomsmægling, bank og forsikring. Det er eksempler på produkter og ydelser, som danskerne oplever, de har sværest ved at købe, viser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder.”

Risikabelt ikke at få bankaftalen på skrift

31. maj 2017

Det kan være risikabelt ikke at have låneaftalen på skrift, før du skriver under på kontrakten om en ny bolig eller bil, viser en afgørelse fra Pengeinstitutankenævnet. En mundtlig aftale er bindende, men sværere at bevise. Derfor er det altid sikrest at få den på papir, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Forbrugere kan mindske problemer på miniferien

10. maj 2017

Det er forår, og mange danskere bruger de ekstra fridage på en miniferie i udlandet. Faktisk tager hver femte af os årligt på storbyferie. For enkelte kan turen dog ende i flykaos eller hotelværelser uden udsigt. Ofte kan forbrugerne undgå at ende i en egentlig klagesag ved at sætte sig en smule ind i deres rettigheder.

Husk gavekortet, konfirmander

28. april 2017

Gavekort kan være en rigtig god idé at give årets konfirmander, så længe konfirmanden husker at indløse dem. Godt 20 procent af alle danskere har måttet kassere et gavekort, fordi det var udløbet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen lancerer i dag en lille film med gode råd til de nyslåede konfirmander.

To gengangere på Firmatjek

19. april 2017

Et renseri og en møbelbutik fra København er igen endt på Firmatjek efter at have tabt sager i Forbrugerklagenævnet. I alt optræder ni erhvervsdrivende på denne måneds Firmatjek, der er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens liste med virksomheder, som ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser.