Gå til resume Gå til indhold

Autoreparation

Skal man benytte et mærkeværksted, mens der er garanti på bilen? Hvordan tackler jeg det, hvis jeg bliver uenig med værkstedet i forbindelse med en reparation? Her er dine rettigheder i forbindelse med autoreparationer, du selv skal betale.

 
10 gode råd om autoreparationer
Der er flere ting, du skal være opmærksom på, når du skal have repareret din bil. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har samlet ti gode råd, som du ka ...
Når din bil skal repareres, skal du tage stilling til, om det skal forgå på et mærkeværksted eller et uafhængigt værksted.
De fleste problemer mellem bilejer og værksted drejer sig om uenighed om, hvilket arbejde der skulle udføres og til hvilken pris. Det er derfor vigtigt at indgå en klar - gerne skriftlig - aftale om omfang og pris, før reparationen påbegyndes.
 

Mangelfuld reparation

Reparationen kan være mangelfuld, hvis den er dårligt eller forkert udført eller ikke er tilstrækkelig holdbar. Det giver også problemer, hvis reparationen trækker i langdrag, eller der opstår skader på din bil, mens den er på værkstedet.

Ankenævn for biler

Ankenævn for biler er et internetbaseret ankenævn for bilejere, som behandler forbrugerklager i forbindelse med køb af en bil for over 10.000 kr. eller en værksted/serviceregning over 1.500 kr. Ankenævnet er godkendt af erhvervs- og vækstministeren ...

Regning og faktura - hvad skal der stå?

Når du får udført et stykke arbejde efter regning, kan du forlange at få en regning, der er så tilpas tydelig, at du har mulighed for at kontrollere, hvad de enkelte dele af arbejdet har kostet.

Påkrav - rykkerbrev

Et påkrav er en form for rykkerbrev, hvor du stiller krav til en sælger, reparatør eller lignende om et eller andet. Det kan fx være sidste frist for levering af en bestilt vare, der er blevet forsinket, eller et krav om, at en langvarig reparation afsluttes.

Aftaler du indgår som forbruger

Når du indgår en aftale, kan du gøre det enten mundtligt eller skriftligt. En mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, men det kan være meget svært senere at bevise, hvad aftalen præcis gik ud på. Det er derfor en fordel, a ...

Reparationer i udlandet

Hvis du af egen drift vælger at tage kontakt med et værksted i udlandet for at få bilen repareret der, måske lidt billigere, er det det pågældende lands love, der afgør, hvad du har krav på, hvis der opstår en tvist.

Dine klagemuligheder

Hvis du får problemer og fx vil klage over en autoreparation, er der forskellige muligheder.

Problemer med betaling og omfang

Hvis der opstår uenighed om regningen, er det vigtig for dig at samle materiale, der kan dokumentere, hvad der er aftalt om arbejdets omfang og pris. Det kan fx være den skriftlige aftale, kopi af de arbejdssedler, værkstedet har pligt til at føre, udskiftede dele, mails, og hvad der e ...
 

Forbruger hotlinen

Se, hvad andre har spurgt om og få at vide, hvad du kan gøre
Der gælder særlige regler for det, der hedder pakkerejser. Nogle pakkerejser er sat sammen af bureauer, men du kan også selv sammensætte din rejse, så du er dækket af reglerne for pakkerejser.
6 gode råd hvis du er gravid og skal rejse med fly
Læs reglerne for, hvor langt henne du må være i din graviditet, når du skal rejse med fly.
Prisportaler
Vidste du at:

- de tre mest besøgte danske sammenligningssider har i gennemsnit 3 mio. besøgende hver måned?
- de fleste bruger siderne til at indhente information om priser for at sikre, at de køber varen det billigste sted?
- ca. hver tredje også bruger siderne til at få mere at vide om produkternes egenskaber?
- du altid har 14 dages returret, når du handler på nettet?
- du styrker konkurrencen, når du aktivt forsøger at opnå den bedste handel
Tilmeld dig vores nyheder
Få ny viden og vejledning om dine forbrugerrettigheder

Forbrug.dk er portal for offentlig forbrugerinformation. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ansvarlig for portalen.