Nye og brugte varer

Kopivarer – hvad må du?

Køb af original eller køb af kopi? Det kan være svært at skelne. Her er en kort gennemgang af reglerne, hvis du på nettet eller rejsen får købt varer, som ikke er ægte.

Kopivarer – hvad må du?

5 gode råd om kopivarer

  • Er du det mindste i tvivl, om en vare er kopi eller ægte, så spørg, før du køber den. Bed om at få bevis for, at det er en original.

  • Tjek tegn på, at det ikke er en original. Det kan fx være unormal lav pris, kvaliteten synes dårligere end ventet, sælger står på et marked, hjemmesiden mangler kontaktoplysninger.

  • Undersøg, hvor netbutikken har hjemme. Selv om siden ser ud til at være europæisk, er det ikke sikkert, den er det. Du kan se, hvem der har registreret domænenavnet på whois.com.

  • Husk på, at kopivarer også sælges på fx sociale medier. Brug din sunde fornuft, før du handler. 
  • Pas på kopivarer i udlandet. Du skal overholde reglerne i det land, du besøger. Nogle lande har forbud mod både køb og brug af kopivarer, så overvej også, om du medbringer kopier (solbriller, tasker mm) på rejsen.

Quiz om kopivarer

Tag quizzen

Klager over kopivarer

Har du handlet over nettet, og modtager du en vare, som viser sig ikke at være original, har du flere muligheder for at klage. Klag så hurtigt som muligt, og klag skriftligt, så du senere kan dokumentere, at du klagede hurtigt. Du skal altid forsøge at løse problemet først med sælgeren. Hvis I ikke kan blive enige, så har du flere muligheder for at gå videre med din klage.

 

Er varen købt hos en netbutik, der er etableret i Danmark, kan du klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Det kræver dog, at varen har kostet minimum 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

 

Er netbutikken ikke etableret i Danmark, men markedsfører den sig over for danskere, er du stadig beskyttet af de danske forbrugerregler, men du kan ikke klage til Center for Klageløsning. I det tilfælde kan du i stedet anlægge en sag ved domstolene.

 

Hvis varen er købt i en netbutik, som har hjemme i et EU-land, Island eller Norge, kan Forbruger Europa hjælpe dig. Forbruger Europa er en del af et europæisk netværk (European Consumer Centres Network) Netværket er finansieret af EU-Kommissionen og de nationale forbrugermyndigheder.

 

Hvis varen er købt i en netbutik uden for EU, kan du forsøge at indberette din klage på portalen Econsumer.gov.

 

Gå til Mæglingsteamet for Forbrugerklager

Gå til Forbruger Europa

Gå til Econsumer.gov