Gå til resume Gå til indhold

Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Guide om købeloven

Kender du købeloven? Købeloven giver dig en række rettigheder som forbruger, og derfor er det vigtigt for dig at have styr på købeloven. 

 

Forbrugerstyrelsen har samlet en række artikler, hvor du kan få svar på, hvornår du kan kræve en vare repareret, byttet eller dine penge retur – og hvornår sælger kan afvise dine krav.

 

I dette tema kan du læse mere om reklamationsret og garanti

 

Læs desuden om mangler ved varen og hvem der skal bevise, at der er tale om en mangel efter købelovens regler

Læs mere

  • Reklamationsret

    Købeloven giver dig som forbruger to års reklamationsret. Loven giver dig mulighed for at vælge mellem fire forskellige løsningsmuligheder, hvis den vare, du har købt, har en mangel. Der kan ikke aftales en kortere reklamationsfrist.

  • Bon eller kvittering

    Bon eller kvittering er dit bevis for, at du har købt og betalt en vare. Du skal bruge din bon eller kvittering, hvis du senere vil klage over varen, eller hvis du vil udnytte en eventuel ret til at fortryde købet.

  • Hvornår er du forbruger?

    Når du som privatperson handler i en butik, er dit køb et forbrugerkøb, og du er beskyttet af nogle særlige regler i købeloven. Disse regler sikrer fx, at du altid har to års reklamationsret.

Gå til indhold