Gå til resume Gå til indhold

Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Se hvad vi har svært ved at købe

Nyhed

Mobiltelefoni, tv-pakker, brugte biler, ejendomsmægling, bank og forsikring. Det er eksempler på produkter og ydelser, som danskerne oplever, de har sværest ved at købe, viser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder.”

Gå til indhold

Er det billigste mobilabonnement nu også det bedste? Hvor mange tv-kanaler skal jeg betale for? Dækker en billig forsikring tilstrækkeligt? Det er nogle af de spørgsmål, som de danske forbrugere har svært ved at finde svar på, når de skal vælge nyt.

”De danske forbrugere synes, det er svært at navigere rundt på en række markeder, når de er på jagt efter den bedste vare eller ydelse. Ofte er det komplicerede produkter, der volder vanskeligheder, men det kan også være mere simple ydelser, som føles svære at sammenligne,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Mette Rose Skaksen.

Forbrugernes oplevelser af de forskellige markeder fremgår af analysen ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder” fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Analysen er baseret på en undersøgelse, som EU-kommissionen har lavet ved at spørge forbrugere i 10 sammenlignelige lande, hvordan de oplever at købe varer på 42 forskellige områder.

Danskerne synes generelt, at det er sværere at handle på markederne, end forbrugerne i de øvrige lande gør. De oplever især, at det er vanskeligt at gennemskue detaljerne i de forskellige tilbud. Det kan for eksempel være, hvad en pris på et el-abonnement dækker over, eller hvilken bank, der giver den bedste rente, uden at de øvrige omkostninger bliver for høje.

”I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen arbejder vi for at hjælpe forbrugerne til at træffe de valg, som bedst opfylder deres behov. Vi kalder det at være aktive forbrugere, og vi bruger blandt andet erfaringer fra adfærdsøkonomien til blidt at puffe forbrugerne i den rigtige retning,” siger Mette Rose Skaksen.

Adfærdsøkonomien er her brugt til at identificere, hvilken information forbrugeren kan forholde sig til i købsprocessen, og hvornår forbrugeren skal have adgang til den. Informationen skal derfor have en form, så den er let overskuelig og tilgængelig i valgøjeblikket.

Forbrugerne kan også vælge selv at opsøge information om deres planlagte køb. Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, indeholder blandt andet gode råd om de fleste af de markeder, som forbrugerne finder svære. For eksempel om hvordan man kan indhente flere tilbud og undersøge markedets muligheder, før man køber det, man ønsker.

Pressekontakt:

Kommunikationschef Hanne Arentoft i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, telefon 41 71 50 98.

Faktabokse:

Danskernes top-10 over sværeste markeder:

  • Markedet for investeringer
  • Brugte biler
  • Mobiltelefoni
  • Fastnettelefoni
  • TV-abonnementer
  • Online gambling
  • Ejendomsmæglerservice
  • El
  • Bank
  • Post

Danskernes top-10 over de nemmeste markeder:

  • Benzin og diesel
  • Store husholdningsapparater
  • Fitness og idrætsklubber
  • Kultur og underholdning
  • Hoteller
  • Nye biler
  • Bøger, magasiner og aviser
  • Underholdningsprodukter
  • Fly
  • ICT-produkter (fx computere, mobiltelefoner/smartphones, printere, tablets, computer software, spillekonsoller)
Sidst opdateret:   15. juni 2017