Gå til resume Gå til indhold

Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Elregninger og telefonsalg fylder blandt elklager

Nyhed

Det er især elregninger og telefonsalg, der får danskerne til at klage over elselskabet. Det viser Ankenævnet på Energiområdets årsrapport, der netop er offentliggjort. På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne hente råd om, hvordan de tjekker deres egen elaftale.
Gå til indhold
Når danskerne klager over elselskabet, er det ofte over regningen, eller fordi de er blevet ringet op af et elselskab med tilbud om en ny aftale. Det viser Ankenævnet på Energiområdets årsrapport, der netop er blevet offentliggjort.

I 2016 klagede 119 danskere til nævnet over deres elselskab. Heraf handlede 30 procent af sagerne om regninger og forbrug, mens 18 procent vedrørte telefonsalg.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen råder forbrugerne til med jævne mellemrum at tjekke, om vilkårene i deres egen elaftale er de bedste. Det kan de få hjælp til på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk.

”Vi anbefaler, at forbrugerne jævnligt tjekker, om de har den bedste elaftale. Det gælder ikke blot pris, men også vilkårene for aftalen. På elpris.dk kan de med få klik sammenligne produkter og priser fra mange selskaber,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jacob Schaumburg-Müller.

I alt afsluttede Ankenævnet på Energiområdet i 2016 182 sager om køb og levering af el, gas og fjernvarme.

I 18 procent af sagerne fik forbrugerne medhold, mens der i 17 procent af sagerne blev indgået forlig. I 36 procent af sagerne fik forbrugeren ikke medhold. De resterende sager blev fx tilbagekaldt af klager eller afvist på grund af klagers passivitet.

Ankenævnet på Energiområdet er et privat ankenævn, der behandler klager fra private forbrugere over køb og levering af el, gas og fjernvarme. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sekretariatsbetjener ankenævnet. 

Sådan tjekker du, om du har den bedste elaftale:

  • Afklar, hvilken type aftale du ønsker du, fx et produkt med en fast pris eller variabel pris
  • Skab dig et overblik over, hvilke selskaber der leverer el i dit område
  • Sammenlign produktpriser og betingelser hos de forskellige selskaber. Du kan bruge elpris.dk, som er en offentlig portal, der viser produkter og priser på elmarkedet
  • Vælg det tilbud, som passer dig bedst
  • Tilmeld dig online hos det nye selskab, eller kontakt kundeservice telefonisk. Dit tidligere selskab vil automatisk få besked om dit skifte
Se årsrapporten på Ankenævnet på Energiområdets hjemmeside

Se forbrug.dk's tema om skift af energiselskab.

For yderligere information: 

Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft på telefon 41 71 50 98.

Sidst opdateret:   7. april 2017