Gå til resume Gå til indhold

Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Første sager om værdiforringelse afgjort: Forbrugerne får alle penge retur

Nyhed

Forbrugerklagenævnet har netop afgjort de første sager efter reglerne om værdiforringelse, når forbrugerne fortryder et netkøb. I begge sager har forbrugerne fået hele købesummen retur, fordi netbutikkerne ikke havde informeret korrekt.
Gå til indhold

Når du køber julegaver og andre ting på nettet, skal netbutikken klart og tydeligt oplyse dig om betingelserne for at fortryde købet.

Gør netbutikken ikke det, hæfter du ikke, hvis varens værdi eventuelt er forringet, når du fortryder købet og returnerer den til netbutikken.

Det slår Forbrugerklagenævnet nu fast i de første to sager efter reglerne om værdiforringelse, når forbrugerne fortryder et netkøb. Reglerne trådte i kraft i sommeren 2014.

”I begge tilfælde har netbutikkerne ikke oplyst forbrugerne klart og tydeligt om betingelserne for at fortryde købet. Derfor har nævnet vurderet, at forbrugerne har krav på at få alle deres penge tilbage,” siger konstitueret kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Bager.

De to sager vedrører henholdsvis køb af seks tremmestole og køb af et bundkort til en computer. I begge sager har forbrugerne fortrudt købet og ønsket at få hele købesummen retur, men det har netbutikkerne afvist.

I det ene tilfælde fordi forbrugeren havde samlet tremmestolene og smidt emballagen til stolene ud. I det andet tilfælde fordi bundkortet var gået i stykker.

Forbrugerklagenævnet har i begge tilfælde vurderet, at forbrugerne har krav på at få alle deres penge retur, fordi netbutikkerne ikke havde oplyst dem klart og tydeligt om betingelser for at fortryde købet.

”Sagerne understreger, at det er vigtigt for både forbrugerne og netbutikkerne selv, at kunderne får fyldestgørende oplysninger om betingelserne for at fortryde. Får kunderne ikke de oplysninger, risikerer netbutikken at hænge på hele regningen, hvis varen viser sig at være forringet i værdi,” siger Susanne Bager.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er sekretariat for Forbrugerklagenævnet.

Sådan er reglerne for værdiforringelse:

  • Du har som udgangspunkt 14 dage til at fortryde et netkøb
  • Du må prøve og undersøge varen på samme måde, som du kan og må i en fysisk butik
  • Er varen forringet i værdi ved tilbageleveringen til netbutikken, og skyldes det, at du har brugt den mere, end man kan og må i en fysisk butik, kan du forvente at skulle betale for værdiforringelsen
  • Du skal dog kun betale for værdiforringelsen, hvis netbutikken klart og tydeligt har oplyst dig om fortrydelsesretten og betingelserne for at fortryde købet, herunder standardfortrydelsesformularen
  • Det er netbutikken, som i første omgang fastslår, om varen er forringet i værdi, og hvad den kan sælges for til andre forbrugere

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat på tlf. 4171 5098

De to sager i Forbrugerklagenævnet:

Sagen om bundkortet:
Forbrugeren købte i en netbutik et bundkort til sin computer til en værdi af 555 kroner.

Seks dage efter leveringen meddelte forbrugeren netbutikken, at han fortrød købet, fordi computeren ikke ville starte, efter processoren og diverse dele var blevet monteret. Forbrugeren ville derfor have alle sine penge retur eller et nyt bundkort.

Det afviste netbutikken, fordi der var en fysisk skade på bundkortet.

Forbrugerklagenævnet har vurderet, at forbrugeren skal have den fulde købesum retur og dermed ikke skal betale for værdiforringelsen af bundkortet. Det skyldes, at netbutikken i sine handelsbetingelser ikke havde oplyst om standardfortrydelsesformularen til brug for at fortryde et netkøb.

Se anonymiseret udgave af afgørelsen

Sagen om tremmestolene
Forbrugeren købte på nettet seks tremmestole til 8.394 kroner.

11 dage efter kontaktede forbrugeren netbutikken, fordi hun gerne ville fortryde købet. Forbrugeren havde imidlertid samlet stolene og smidt emballagen ud, og netbutikken ville derfor trække 30 procent fra beløbet, forbrugeren ville få tilbagebetalt.

Forbrugerklagenævnet har vurderet, at forbrugeren skal have den fulde købesum tilbage. Det skyldes, at netbutikken ikke klart og tydeligt havde oplyst om betingelserne for at fortryde et netkøb.

Se anonymiseret udgave af afgørelsen

Sidst opdateret:   17. december 2015