Gå til resume Gå til indhold

Guide om købeloven

Kender du købeloven? Købeloven giver dig en række rettigheder som forbruger, og derfor er det vigtigt for dig at have styr på købeloven. Forbrugerstyrelsen har samlet en række artikler, hvor du kan få svar på, hvornår du kan kræve en vare repareret, byttet eller dine penge retur – og hvornår sælger kan afvise dine krav.

 
Bon eller kvittering
Bon eller kvittering er dit bevis for, at du har købt og betalt en vare. Du skal bruge din bon eller kvittering, hvis du senere vil klage over varen, eller hvis du vil udnyt ...
Lovgivningen giver dig hverken fortrydelsesret eller returret, når du handler i en butik. Butikken kan dog tilbyde returret, eller du kan aftale med sælgeren, at du kan fortryde købet. Når du handler på nettet, gælder andre regler, og du har 14 dages fortrydelsesret.
Når du som privatperson handler i en butik, er dit køb et forbrugerkøb, og du er beskyttet af nogle særlige regler i købeloven. Disse regler sikrer fx, at du altid har to års reklamationsret.
 

Reklamationsret i to år

Købeloven giver dig som forbruger to års reklamationsret. Loven giver dig mulighed for at vælge mellem fire forskellige løsningsmuligheder, hvis den vare, du har købt, har en mangel. Der kan ikke aftales en kortere reklamationsfrist.

Hvad er en mangel efter købeloven?

Varen behøver ikke at være i stykker for at have en mangel. Som du kan se herunder, kan mangler være et vidt begreb. For at noget er en mangel efter købelovens regler, skal manglen eller årsagen til den være til stede på købstidspunktet.

Fejl eller mangler ved varen

Købeloven giver dig som forbruger to års reklamationsret. Loven giver dig mulighed for at vælge mellem fire forskellige løsningsmuligheder, hvis den vare, du har købt, har en fejl, som sælgeren er ansvarlig for eller i øvrigt ikke er som aftalt. Der kan ikke aftales en kortere reklamat ...

Skal varen repareres eller ombyttes?

Når en sælger skal reparere en fejl eller ombytte en vare, skal det ske inden for rimelig tid. Det er derfor begrænset, hvor lang tid der må gå med at reparere eller ombytte til en ny vare. Det er også begrænset, hvor mange forsøg på at reparere eller ombytte sælgeren har.

Hvad har du ret til ved netkøb?

Købeloven gælder for alle de varer, du køber i en dansk netbutik. Når du som forbruger køber en vare af en erhvervsdrivende, kan I ikke aftale, at der skal gælde ringere vilkår end de, der fremgår af købeloven.

Oplysningspligt i butikker

Også almindelige, fysiske butikker, kan have pligt til at give dig en række oplysninger om varen eller ydelsen, hvis de ikke umiddelbart fremgår af sammenhængen.

Levering og forsinkelse

Hvis du ikke har aftalt andet, skal virksomheden levere din vare eller ydelse senest 30 dage efter bestillingen. Det gælder både, når du handler på nettet, uden for den erhvervsdrivendes forretningssted og i fysiske butikker.

2. sortering

Hvis du vælger at købe en vare med en fejl, skal du have tydelig oplysning om fejlens art. Generelle forbehold som 'købt som beset' gælder ikke.

Hvem skal bevise, hvad der er galt

Hvis der er noget galt med den vare, du har købt, kan du risikere at blive uenig med sælgeren om, hvorvidt det er en mangel efter købeloven eller om du selv er skyld i skaden. I den situation gælder der særlige regler for, hvem der skal bevise, at der er tale om en mangel efter købelov ...

Brugte varer

Købeloven gælder også for brugte varer, og du har derfor altid to års reklamationsret, når du køber en brugt vare i en butik eller hos en forhandler på nettet. Fx har du to års reklamationsret på en brugt bil, når du køber den hos en bilforhandler.

Transport af varen ved afhjælpning eller ombytning

Når du klager over en vare, har sælgeren ret til at undersøge varen og tage stilling til, om du efter købeloven har ret til at få varen repareret eller ombyttet uden beregning.

Brugsanvisninger

Når du køber en vare, skal der følge en brugsanvisning eller manual med, hvis det er nødvendigt. Du har krav på at få de nødvendige oplysninger om, hvordan du bruger, vedligeholder og samler varen.

Undersøgelsesgebyr

Du kan komme ud for, at en sælger forlanger, at du skal betale et gebyr, hvis han skal undersøge varen for en fejl, og det i den forbindelse viser sig, at fejlen ikke er dækket af købelovens regler. Det er ikke ulovligt at opkræve sådan et gebyr, hvis du har accepteret det, da du indle ...

5 hurtige råd om købeloven

Har du styr på de rettigheder, købeloven giver dig? På forbrug.dk kan du hurtigt blive klogere på fx reklamationsret, reparationer af fejl og mangler og fortrydelsesret.

Mulighed for erstatning ved mangler

Du kan kræve erstatning af sælgeren, hvis du har modtaget en mangelfuld vare og derved har lidt et uundgåeligt økonomisk tab.

Garanti eller reklamationsret

Ordene garanti og reklamationsret bruges ofte i flæng, men de betyder noget forskelligt. Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig, til at klage over fejl og mangler ved en vare, du har købt, mens garanti er noget mere, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig.

Tidsfrister når du vil klage

Du kan klage over fejl og mangler ved den vare, du har købt, i de to år, hvor der er reklamationsret på varen. Hvis der går for lang tid, fra du opdager en mangel, til du klager, kan du dog miste din ret til at få varen repareret eller ombyttet efter reglerne i købeloven.

Påkrav - rykkerbrev

Et påkrav er en form for rykkerbrev, hvor du stiller krav til en sælger, reparatør eller lignende om et eller andet. Det kan fx være sidste frist for levering af en bestilt vare, der er blevet forsinket, eller et krav om, at en langvarig reparation afsluttes.

Varen bliver beskadiget eller stjålet

Hvis varen forsvinder eller bliver skadet, før du får den leveret, er det sælgers ansvar. Sker det efter leveringen, skal sælgeren kun betale, hvis han er skyld i, at varen enten forsvinder eller bliver skadet. Hvis varen bliver stjålet under et indbrud, skal du selv eller din forsikri ...

Undersøgelse af varen før købet

Når du køber en vare, har du ikke pligt til at undersøge varen før købet. Sælgeren kan derfor ikke afvise en klage og henvise til, at du kunne have opdaget fejlen, hvis du havde undersøgt varen. Kun når du køber privat, er det vigtigt at undersøge varen grundigt.

Reklamation efter reklamationsrettens udløb

Når reklamationsfristen er udløbet, er sælgeren ikke længere forpligtet til at tage sig af nye fejl, der først opstår efter udløbet af fristen. Hvis du allerede har reklameret over en fejl inden for 2 års fristen, kan du reklamere igen, hv ...
 

Forbruger hotlinen

Se, hvad andre har spurgt om og få at vide, hvad du kan gøre
Ikke automatisk returret i butik
Lovgivningen giver dig hverken fortrydelsesret eller returret, når du handler i en butik. Butikken kan dog tilbyde returret, eller du kan aftale med sælgeren, at du kan fortryde købet.
Bon eller kvittering
Bon eller kvittering er dit bevis for, at du har købt og betalt en vare. Du skal bruge din bon eller kvittering, hvis du senere vil klage over varen, eller hvis du vil udnytte en eventuel ret til at fortryde købet.
Tilmeld dig vores nyheder
Få ny viden og vejledning om dine forbrugerrettigheder

Forbrug.dk er portal for offentlig forbrugerinformation. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ansvarlig for portalen.