Gå til resume Gå til indhold

Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Post

Artikel

Forbrugerne er ikke tilfredse med postmarkedet, og de finder udbuddet af postydelser meget lavt. Forbrugerne finder også markedet uigennemsigtigt, men har trods alt en høj grad af tillid til markedet.

 
Gå til indhold

Særlige udfordringer for markedet for postforsendelser

Få aktører:

PostNord sidder alene på brevmarkedet for private afsendere, mens der for erhvervspost findes alternativer. Når det gælder pakker, er flere virksomheder, der omdeler pakker. Nogle private fragtfirmaer omdeler dog kun pakker for erhvervsdrivende.

E-handel:

Flere netbutikker tilbyder kun én eller ganske få leveringsmuligheder til forbrugerne.

Afklar dine behov

Når du handler på nettet:
  • Hvor ønsker du pakken leveret? Hjemme, på arbejdet eller hos et pakkeindleveringssted?
  • Ønsker du at kunne spore pakken med track and trace?
  • Skal varen toldbehandles? Hvem skal i givet fald gøre det, og hvad koster det?
Når du sender pakker:
  • Hvad må det koste?
  • Skal pakken bringes fra dør til dør?
  • Hvor hurtigt skal pakken nå frem til modtageren?

Gode råd

  • Tjek, hvad de forskellige former for forsendelse koster
  • Hav styr på, hvor varen bliver leveret, og hvad der sker, hvis du ikke er til stede ved leveringen
  • Tjek, hvem der har ansvaret for varen under forsendelsen.

Læs mere

Sidst opdateret:   30. marts 2017