Gå til resume Gå til indhold

Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Internet

Artikel

Forbrugerne har svært ved at gennemskue markedet for bredbånd, og de er ikke tilfredse med udbuddet af løsninger. Læs om de typiske udfordringer, og hvordan du finder frem til den bedste bredbåndsløsning.

 
Gå til indhold

Særlige udfordringer ved markedet

Geografiske begrænsninger:

Der kan være geografiske begrænsninger, der gør, at det ikke er muligt at etablere forbindelse til et specifikt netværk i dit område. Måske er der fx ikke gravet fiberkabler ned. Tjek, hvilke typer af netværk der er dér, hvor du bor (kobbernet, kabelnet eller fibernet), eller om du vil have mobilt bredbånd.

Hastigheden:

Det er ikke altid muligt at angive den præcise hastighed på dit bredbånd. Hastigheden afhænger fx af, hvilken slags bredbånd du har, hvor mange brugere der er på, og om du befinder dig i en bygning, der nedsætter hastigheden. Bredbåndsudbyderen skal i sin markedsføring oplyse, hvad du med rimelighed kan forvente af produktet.

Kombinationssalg (bundling):

Du kan købe et rent bredbåndsabonnement. Nogle udbydere tilbyder dog også bredbånd i kombination med fx telefoni og tv. Det kan gøre det sværere for dig at sammenligne tilbuddene.

Afklar dine behov

  • Vil du have et fastnetabonnement eller mobilt bredbånd, som du kan tage med dig overalt?
  • Hvor høj hastighed har du brug for. Skal du og din husstand fx kunne være logget på flere computere samtidigt? 
  • Vil du have bredbånd og telefoni/tv i ét abonnement eller separat?
  • Hvilke ekstra tjenester vil du have med, fx web-tv og fri musik?

3 gode råd om valg af bredbånd

  • Find ud af, hvordan du kan modtage bredbånd. Brug fx Erhvervsstyrelsens bredbåndsguide
  • Tjek priser og produkter hos din nuværende udbyder. Måske har udbyderen et tilbud, der passer bedre til dine behov
  • Sammenlign priser og tilbud hos flere bredbåndsudbydere, fx ved hjælp af forbrug.dk’s sammenligningsskema

Læs mere

Sidst opdateret:   6. december 2014