Gå til resume Gå til indhold

Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Forsikringsmarkedet

Artikel

Forbrugerne finder gennemsigtigheden på markedet for forsikringer for lav eller under middel. Til gengæld er det nemt at skifte selskab. Livsforsikringer ligger dårligst i forbrugernes vurdering, mens det går lidt bedre for bilforsikringer og indboforsikringer.

 
Gå til indhold

Særlige udfordringer ved forsikringsmarkedet

Komplicerede produkter:

Mange forsikringsprodukter er komplicerede og svære at gennemskue for forbrugerne. Der er mange variationer at vælge mellem, og det gør det svært at vurdere forsikringer fra forskellige selskaber.

Kombinationssalg og kundeprogrammer:

Mange forsikringsselskaber tilbyder forbrugerne rabatter og andre fordele, hvis de tegner flere forsikringer hos det samme selskab. Det gør prisen uigennemsigtig, og det er svært at vurdere, hvad de enkelte dele koster.

Meget forskellige priser:

Forskelle på forsikringssum, dækning og selvrisiko betyder, at der er mange muligheder til vidt forskellige priser.

Afklar dine behov:

  • Få styr på, hvilke forsikringer du har behov for
  • Vurdér, hvor stor selvrisiko du kan bære ved den enkelte forsikring?
  • Vær klar over, hvor stor den korrekte forsikringssum skal være

Gode råd

  • Gå jævnligt dine forsikringsaftaler igennem – og gør det altid, når du ændrer livssituation, fx bliver gift, får barn, bliver alene
  • Tjek, om det bedst kan betale sig for dig at samle dine forsikringer ét sted, eller om du kan få bedre tilbud fra forskellige selskaber
  • Tjek, om du ejer genstande, der kræver en særskilt forsikring. Det kan fx være smykker, malerier eller andre kunstgenstande
  • Tjek, at du ikke er dobbeltforsikret

Læs mere

Sidst opdateret:   6. december 2014