Gå til resume Gå til indhold

Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Skjult reklame på blogs og sociale medier

Artikel

På blogs og de sociale medier kan du finde eksempler på kendte og ukendte personer, der omtaler forskellige produkter. Men hvornår er der tale om reklame?
 
Gå til indhold

Der skal ikke meget til for, at en virksomhed og en person, fx en blogger, har indgået en aftale om omtale af virksomheden eller et produkt, og at der derfor vil være tale om reklame.

Aftalen kan være både skriftlig, mundtlig og stiltiende, og virksomheden behøver ikke at belønne personen for omtalen. Det er desuden underordnet, hvem som har taget kontakten. Om det er virksomheden eller personen selv.

Sådan skal en reklame markeres

Du skal gøres opmærksom på, at det er en reklame, når du læser eller ser budskabet.

Er reklamen rettet mod voksne, vil den være tilstrækkeligt markeret, hvis en af følgende markeringer står tydeligt i starten af teksten:

  • ”reklame”
  • ”annonce”
  • ”betalt indlæg” eller
  • ”sponsoreret indlæg”

Det er fx ikke nok, at der står ”i samarbejde med x-virksomhed” eller ”gave fra x”. På fx Facebook og Instagram er det desuden ikke nok, hvis virksomheden bare er tagget på et opslag om dens produkter. Opslaget skal klart markeres som reklame.

YouTube vil det være tilstrækkeligt, hvis ordet ”reklame” fremgår klart og tydeligt af det første skærmbillede i så lang tid, at du når at se, at videoen er reklame.

Har en blogger fx sin egen netbutik, skal omtale af bloggerens egne produkter også klart markeres som reklame.

Forbrugerombudsmanden har lavet gode råd til bloggere, der gennemgår reglerne for skjult reklame. Du finder dem på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Børn, unge og skjult reklame

Når det gælder børn og unge under 18 år, er der skærpede krav til, hvor tydeligt det skal fremgå, at der er tale om en reklame.

Mange børn og unge er i dag på sociale medier, men de kan ikke altid gennemskue, om blogindlæg eller statusopdateringer fra kendte eller ukendte er reklame.

Er reklamen rettet mod børn og unge, vil den være tilstrækkeligt markeret, hvis en af følgende markeringer står tydeligt i starten af teksten:

  • reklame” eller
  • dette indlæg er betalt af x

Det er eksempelvis ikke nok, hvis der kun står ”sponsoreret indlæg” eller ”betalt indlæg”.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står sammen med Forbrugerombudsmanden og Medierådet for Børn & Unge bag undervisningsmaterialet ”Social Star”, der skal lære folkeskolens 6. og 7. klasser at gennemskue skjult reklame på sociale medier.

Læs mere om ”Social Star” på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Sidst opdateret:   15. januar 2016