Gå til resume Gå til indhold

Når du skal gennemgå tilbuddene

Artikel
Når du har indhentet tilbuddene, er det tid til at gå dem efter i sømmene og forhandle den endelige pris på plads med forsikringsselskaberne.
Gå til indhold

De tilbud, du har fået tilsendt, er kun tilbud og kun første udkast. Du har stadig mulighed for at forhandle om prisen og indholdet.

Sammenlign tilbuddene

Se på tilbuddene, og find ud af, hvor de adskiller sig fra hinanden.

  • Hvad koster forsikringerne (hvor stor er den årlige præmie)?
  • Hvor stor er selvrisikoen?
  • Hvor stort er loftet på den erstatning, selskabet yder?
  • Er der et loft på erstatningen for bestemte genstande – for eksempel cykler eller antikviteter?
  • Hvad dækker forsikringen?
  • Dækker forsikringen genstandenes værdi som ny pris eller brugt pris?
  • Hvilke ekstra dækninger kan du købe dig til?

Du kan eventuelt bruge forbrug.dk's skema til at sammenligne tilbuddene.

Skemaet finder du her

Vær opmærksom på, at tilbuddene afhænger af, hvem du er, hvor du bor, din alder og så videre. Der kan derfor være forskel fra person til person.

Læs dækningsskemaerne

Skal du fx købe en indboforsikring, er det en god idé at læse dækningsskemaet grundigt igennem. Se efter, om forsikringen dækker de ting, du har behov for, og hvad du får i erstatning i tilfælde af skade.

Hvad kan du for eksempel forhandle om:

  • Størrelsen på præmien.
  • Størrelsen på selvrisikoen.
  • Ekstra dækning (Du kan måske få en årsrejseforsikring uden at skulle betale mere.)

Forhandlingerne med selskabet om prisen

Når du ved, hvad du har fået tilbudt, og hvad du gerne vil have, er det tid til at kontakte forsikringsselskaberne igen.

Det kan for eksempel være, at Selskab A tilbyder en lavere selvrisiko end Selskab B, og at du kan bruge det til at forhandle med, når du kontakter Selskab B. Det kan også være, at der er en ekstra dækning, du vil prøve at få med gratis. Eller det kan være, at du vil have sænket præmien på en bestemt forsikring.

Sådan kan du forhandle om prisen:

  • Kontakt selskabet. Hvis du ikke kan lide at forhandle mundtligt om prisen, kan du kontakte selskabet skriftligt
  • Fortæl, at du nu har set på det tilsendte tilbud
  • Fortæl, at du også har fået et tilbud fra et andet selskab, som eksempelvis tilbyder en lavere selvrisiko eller en lavere præmie.
  • Spørg, om selskabet vil matche denne pris.
  • Du kan også spørge, om du må få en anden ydelse (eksempelvis en rejseforsikring) med gratis i købet eller til en lavere pris.

Få mere at vide

På forbrug.dk kan du læse mere om, hvad du skal være opmærksom på under og efter købet

Oprettet:   22. november 2012
 
 

Forbruger hotlinen

Se, hvad andre har spurgt om og få at vide, hvad du kan gøre
Der gælder særlige regler for det, der hedder pakkerejser. Nogle pakkerejser er sat sammen af bureauer, men du kan også selv sammensætte din rejse, så du er dækket af reglerne for pakkerejser.
6 gode råd hvis du er gravid og skal rejse med fly
Læs reglerne for, hvor langt henne du må være i din graviditet, når du skal rejse med fly.
Prisportaler
Vidste du at:

- de tre mest besøgte danske sammenligningssider har i gennemsnit 3 mio. besøgende hver måned?
- de fleste bruger siderne til at indhente information om priser for at sikre, at de køber varen det billigste sted?
- ca. hver tredje også bruger siderne til at få mere at vide om produkternes egenskaber?
- du altid har 14 dages returret, når du handler på nettet?
- du styrker konkurrencen, når du aktivt forsøger at opnå den bedste handel
Tilmeld dig vores nyheder
Få ny viden og vejledning om dine forbrugerrettigheder

Forbrug.dk er portal for offentlig forbrugerinformation. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ansvarlig for portalen.