Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Skift af forsikringsselskab

Du er nu klar til at skifte forsikringsselskab. Inden du skriver endeligt under på kontrakten, er der nogle praktiske ting, som er gode at have i baghovedet.

Sådan skifter du forsikring

Når du har besluttet dig for, hvilket selskab du vil indgå en aftale med, kan de sende dig en kontrakt til underskrivelse. De vil typisk også tilbyde dig at opsige aftalen med dit gamle forsikringsselskab, så du selv slipper for papirarbejdet.

Vælger du selv at opsige din gamle forsikring, er det en god idé at gøre det skriftligt. Så slipper du for, at der eventuelt opstår misforståelser.

Det koster det at skifte forsikring

Du kan altid skifte forsikring med en måneds varsel til den første i en måned. Om det koster noget, afhænger af, hvornår du opsiger forsikringen. Skifter du forsikring ved hovedforfald, det vil sige på årsdagen for forsikringen, er det gebyrfrit. Skifter du derimod forsikring på et andet tidspunkt, skal du forvente, at der kommer et gebyr oveni. Gebyret vil typisk være større, hvis du opsiger forsikringen inden for det første år.

Har du penge til gode?

Opsiger du din forsikring før hovedforfald, det vil sige før årsdagen for forsikringen, vil du have penge til gode hos dit tidligere forsikringsselskab. Dem vil du typisk få udbetalt automatisk.

Er du dobbeltforsikret

Du skal tjekke, at du hverken kommer til at stå helt uden forsikringer eller er dobbeltforsikret i en periode i forbindelse med skiftet.

Kan du fortryde dit køb?

Når du køber en forsikring, har du normalt 14 dages fortrydelsesret, fra du modtager forsikringsbetingelserne. Fortryder du købet, så send en skriftlig opsigelse til forsikringsselskabet. På den måde kan du dokumentere, at du har opsagt aftalen.

Gebyrer

Betaler du via betalingsservice, vil du typisk skulle betale et gebyr. Det samme gælder, hvis du betaler via et girokort, som kommer med posten. Her vil gebyret typisk være højere, end hvis du betaler via betalingsservice.

Oprettet:   22. november 2012